2016. február 7., vasárnap

LONG ARM OF THE LAW 3 (1989)

Michael Mak, 香港


Az első LONG ARM OF THE LAW egy realista, újhullámos triád-akció-dráma volt, műfajában úttörő remekmű. A Johnny Mak öccse rendezte, öt évvel később bemutatott harmadik rész már a triád-akció-drámákat tucatjával gyártó hongkongi filmipar terméke. Ismeretlen arcok helyett kapós kantopopsztár került a frontvonalba, tűzön-vízen és egy románcon át küzdve meg az ellenséges elemekkel. A Mak fivérek négyrészes filmsorozata nem függ össze, egyedül az eljövendő 1997 rémképében fogant téma a közös. Kétlem, hogy az alkotókat politikai szándék vezérelte volna, inkább gyakorlatias B-filmesekként (ld. SENTENCED TO HANG) a kínai-brit visszacsatolási egyezmény aláírása körüli vörös pánikot tematizálták.


"Népköztársasági kínaiak a kapitalista Hong Kong alvilágában próbálnak szerencsét" kezdetű Long Arm-cselekmény zászlóvivője ezúttal egy leszerelt katonatiszt (Andy Lau), akit a kommunista bíróság ártatlanul halálra ítél. Ha hihetünk a látottaknak - és a Wikipédiának -, "Kínában rendszerint gépkarabéllyal történtek a kivégzések, az ennek során elhasznált lőszer árát a kivégzett családjának kellett megfizetnie."


A vesztőhelyi jelentben - melyhez hasonlót Stephen Chow parodizált a FROM BEIJING WITH LOVE-ban - hősünknek sikerül kereket oldania, Hong Kong felé véve az irányt. Útközben megismerkedik egy hozzá hasonlóan naiv fiatal lánnyal (Elizabeth Lee), kettejük között szerelem szövődik. A kapitalizmus fellegvárába érve a lányt rögvest eladják prostituáltnak, Andy pedig két minden hájjal megkent Big Circle bandafőnök játékszere lesz, miután észrevételezik, hogy a népi hadseregben kiképzett srác átlagon felüli harcos. A bűnözés örvényébe taszított illegális menekültnek nemcsak a barátnőjét fogva tartó gengszterekkel gyűlik meg a baja (egyiküket a neves rendező, Kirk Wong alakítja), de a Népi Fegyveres Rendőrség mindenre elszánt őrmestere (Elvis Tsui) is Hong Kongba érkezik azzal a hivatalos küldetéssel, hogy azonnali hatállyal visszaszállítsa őt az anyaországba. 


Ha valaki rászánja magát ennek az interneten csekély visszhangra talált filmnek a megtekintésére (HK-geekek, hová tűntetek?), ne feltétlenül a Long Arm címke miatt tegye. Más a helyzet, amennyiben az ifjonc Andy Lau-t akarjuk látni egy heroic bloodshed-ben. Az akció mély vizébe fejest ugró Lau azon túl, hogy ruganyosan mozog a terepen, már-már Jackie Chan szintű mutatványokra vetemedik. Andy emeletről parkoló autó tetejére veti magát. Andy hajóról-hajóra ugrálva motorcsónakot üldöz. Andy a feléje száguldó gépkocsiba ugrik. Andy felteszi a Ray Bant és rágyújt egy köteg százdollárosra (© Chow Yun Fat).


Éppenséggel Lau címlapsrác imázsa, no meg a ráerőltetett nőügy is közrejátszik abban, hogy a drámának nincs valódi súlya, legalábbis a megoldásaiban hitelesebb első rész viszonylatában. Bal oldalon a sematikus történet, jobb oldalon a frenetikus akciózások. A LONG ARM 3-nak lehet, hogy nem volt kidolgozott forgatókönyve, de ettől még mozgalmasan kavarja a triád-szart, mi több, kis híján Cat.III területre téved, amikor a gengszterek láncon tartott túszukat baszogatják (szegény színésznőt a Kirk Wong producelte LOVE TO KILL-ben megint láncra verték). Ha meg előkerülnek a fegyverek, kő kövön nem marad. A Tony Leung Siu Hung (COOLIE KILLER) koreografálta gun fu a puszta kezes csépléstől a dzsonvús golyóbalettig (pisztolypárbaj a diszkóban) terjed, korra jellemző filléres szintetizátorzenével és kiváló kameramunkával megtámogatva. 


Az ékszerrablás a nyüzsgő belvárosban és a pénzszállító autó kirablása a bekötőútnál a HEAT ide vonatkozó jeleneteivel állíthatók szemtől szembe. A Michael Mann vs. Michael Mak menetben a hongkongiak kapkodósabban uralják a pillanatot, cserébe több kinetikus energia szabadul fel. A finálé a LONG ARM 1 Walled City-ostromának emlékét eleveníti fel. A szűkös bérház falai között kitörő háborúban az épület belsejét pozdorjává zúzzák a torpedó méretű lyukakat ütő kézifegyverek.


A mellékszereplők közül Kirk Wong és Elvis Tsui tűnnek ki, mindketten a LONG ARM 2 veteránjai. Kirk Wong szemmel láthatóan megint nagyon élvezte a genyaságot (az előző részben is hasonló szerepet kapott), ahogy a néző is élvezni fogja karikatúra-alakítását. Eztán a rendező neve hallatán nem a CRIME STORY fog beugrani, hanem egy beállítás, amiben a gázgyár falát támasztva cigizik a "Dohányozni tilos" tábla mellett.



A puszta termetével félelmet keltő Elvis Tsui (a szadista fegyőrparancsnok a LÁNGOLÓ BÖRTÖN 2-ben, valamint eljövendő szexfilm sztár) egy leplezetlen '97-mumus. Mao elvtárs rendőrigazolványában Teng Hsziao-pinggel készült közös fotót tart, pisztolytáskájában a nyolcvanas évek túlméretezett fétisfegyvere, egy félautomata Desert Eagle. Az időszakosan felbukkanó karakter komcsi módszerei furcsán veszik ki magukat az egyelőre még brit fennhatóság alatt álló kolónián.


heroic bloodshed becsületkódexe alapján eljáró írók a fanatikus vörös zsarut végül emberséggel ruházzák fel  - a kegyes gesztust nem biztos, hogy megtették volna a Tienanmen téri vérengzések (1989.06.) után. A LONG ARM-filmek amúgy nem igazán vádolhatóak részrehajlással, a diktatórikus Kínát és a csatatérként kezelt Hong Kongot egyaránt a maguk abszurd könyörtelenségükben ábrázolták. "Egy hongkongi gengszterfilm olyan érzést képes kiváltani a nézőkből, mintha maga a civilizáció forogna kockán, és Hong Kong az utolsó hely a földön, ahol lenni szeretnénk." (Stephen Teo: Hong Kong Cinema - The Extra Dimensions).


Tienanmen apokaliptikus víziója után pár hónappal forgatták le a saga 4. részét. Az angolul UNDERGROUND EXPRESS-re keresztelt filmben demokrata aktivisták Hong Kongban bűnöző ex-Népi Felszabadító Hadsereg katonákat bérelnek fel, hogy segítségükkel kimenekítsenek néhány politikailag üldözött diáklányt Kínából. Az ötödik fejezet bizonytalan ideig elnapolva.

Michael Mak rendező kosztümös erotikával folytatta (a Cat.III közönségsiker SEX AND ZEN), aztán Ching Siu Tung koreográfus segítségével próbálkozott wuxia-fantáziával (BUTTERFLY AND SWORD). Egyik utolsó akciófilmje visszatérés az aljanépköztársasági bűnözés bugyraiba. "Tipikus hongkongi exploitation film, ami egy kínai rablási ügyből kiindulva elmegy Moszkvába, s közben érzelgős dicshimnuszokat zeng a hazafiságról. Rendkívül szégyenteljes." - írja a Hong Kong International Film Festival évkönyve. A THE TRAIN ROBBERS (1995) az újkori Kína bűnügyi krónikájának nevezetes fejezetét, a transzszibériai vasútvonalon történt "A nagy Kína-Oroszország vonatrablást" dramatizálta.


Gorbacsov kínai látogatása után megnyílt posztszovjet piacra a kínai kiskereskedők a Peking-Moszkva között közlekedő expressz járatokon utaztak ki tömegével. Mongólián keresztül hat nap és hat éjszakán át tartó úton a vonatokra nem vonatkozott semmiféle nemzetközi jogszabály, a személyvagonokban nem működött biztonsági őrszolgálat. A helyzetet kihasználva a csempészekből és piti tolvajokból szerveződött rablóbandák rendszeresen fosztogatták az utasokat. A gázpisztolyokkal, késekkel, bilincsekkel felfegyverkezett bűnözők 1993 májusában egy út alatt kétszer is megszállták a teljes vonatot. Amíg találunk egy feliratos kópiát (nekem nem sikerült), a terror expresszről szóló korabeli angol nyelvű tudósítást itt olvashatjuk.

A Joy Sales/Johnny Mak Productions DVD-ékhez mellékelt naptár/ vitrinkártyák: