Lamberto Bava, olasz
Lamberto, Lamberto, ha tudnád, mit meg nem teszek érted, te meg még egy nyavalyás képeslapot sem küldesz. Az olvasó a végén azt hiszi, hogy valami beteges Bava Jr. fétissel küzdök. Erre a vádra csak egy régi mondással tudok válaszolni: gondolkodom, tehát Démonok.
Lamberto, Lamberto, ha tudnád, mit meg nem teszek érted, te meg még egy nyavalyás képeslapot sem küldesz. Az olvasó a végén azt hiszi, hogy valami beteges Bava Jr. fétissel küzdök. Erre a vádra csak egy régi mondással tudok válaszolni: gondolkodom, tehát Démonok.
A lejtmenetben gördülő olasz B-filmiparban a DÉMONOK világkörüli sikere óriási mázlinak számított, a nézőszám magukat az alkotókat is váratlanul érte. A következő lépés adott volt: minél hamarább készíteni egy hivatalos folytatást, mielőtt telítődne a piac nemhivatalos koppintásokkal. A DÉMONOK 2 előkészülete egy néhány hónapos folyamat eredménye, mely alatt összehozták a szükséges pénzt, kiosztották a szerepeket és végül (utolsó sorban?) megírták a forgatókönyvet.
A Bava – Argento – Sacchetti – Ferrini agytröszt által kiizzadt koncepció nem tesz egyebet, mint prolongálja az első részben bevált stratégiát: zárt, klausztrofóbiát árasztó helyszín (toronyház), és egy médium (a televízió), amin keresztül a démonok megszállják az NSZK-t. A mai orrba-szájba rimékelő időkben már nem is érdemes rágódni a ’még egyszer ugyanaz’ szindrómán, a horrorbubusok által gyakorta leszarozott DÉMONOK 2 éppen csak annyi plusszal szolgál, amiért megéri megnézni az első rész nem túl válogatós kedvelőinek.
Recepcióssal, konditeremmel, mélygarázzsal felszerelt csupaüveg épület lakóira egy kábeltévén sugárzott horrorfilm, a Démonok 1 posztapokaliptikus folytatása hozza a rontást. A tinédzserpartin katódcsőből kikászálódó intertextuális démonpofa megszállja az adást tátott szájjal bámuló születésnapos kiscsajt. Egy profetikusnak bizonyult allegóriáról lehet szó a televízió egyre nagyobb méreteket öltő befolyásáról, éppenséggel attól a rendezőtől, aki eztán a televíziónál gyakorolja tovább hivatását.
Az olasz démonológus, Luigi Cozzi teóriája még jobb: a Démonok a borzongásra vágyó tudatalattink szülöttei, a mozikban/televízióban vetített horrorfilmek rendszeres fogyasztásával mi magunk tettük őket elpusztíthatatlanokká.
Időközben a DÉMONOK 2-ben: a szülinapi mészárláson kiontott vér maró savként rágja át magát a vasbetonon (©ALIEN) és fertőzi meg az alsó szintek bérlőit, akik aztán dühöngő zombikká változva szerveznek rendkívüli lakógyűlést. A film-a-filmben felvezetés, a transzformáció, a splatter... perfetto!
Időközben a DÉMONOK 2-ben: a szülinapi mészárláson kiontott vér maró savként rágja át magát a vasbetonon (©ALIEN) és fertőzi meg az alsó szintek bérlőit, akik aztán dühöngő zombikká változva szerveznek rendkívüli lakógyűlést. A film-a-filmben felvezetés, a transzformáció, a splatter... perfetto!
Rosario Prestopino, az Italo Gore egyik legjobb maszkmesterének arcpakolásai kifogástalanul mutatnak a ’86-os Trussardi kollekciót viselő modelleken. A híres divatház szállította az akkori digó-trend csúcskategóriáját jelentő kosztümöket, miután Dario Argento levezényelte Trussardi őszi/téli konfekciójának bemutatóját.
A milánói divathét keretében megrendezett show a SÓHAJOK egyik jelenetének színpadi változatával indított, majd egy giallóból elszabadult gyilkos mészárolta le a szupermodelleket. David Knight, a DÉMONOK 2 főszereplője szintén a kifutóról érkezett, a ruhaszállítók találtak rá az egyik gardróbszekrényben a forgatásra menet. Fess Lovag ez a Dávid a kocka fejével, de színészkedni azt nem tud. Sokkal jobb nála Coralina Tassoni a születésnapos fődémon szerepében; a fiatal lányt legközelebb Argento OPERÁjában láthatjuk viszont. Also starring Asia Argento („Papa! Papa!”).
Nem mintha a necces színjátszás és a ripacs angol dub (a magyar szinkron választása kivételesen megengedett) túl nagy galibát tudna okozni egy olyan combifilmnél, aminek cinikus forgatókönyve sugárban hányja a falra félig megrágott ötleteit, mit sem törődve a konzekvenciákkal. Az elején beindított szubplot a punkokkal nem vezet sehová, a vége meg úgy lóg a levegőben, mintha kitépték volna a könyv utolsó pár oldalát. Ugyanakkor egy kifejezetten kellemetes vizualitású, jól bevilágított és lefényképezett munka. A megidézett mozi-klasszikusok között ott van a
SÖRBURGI ESERNYŐK |
CRASH |
LÅT DEN RÄTTE KOMMA IN |
... és becsúszik egy akár eredetinek nevezhető truváj is, mégpedig a konditerem izomagyú népének mozgósítása a démonok ellenében. A garázsba szorult testépítők, élükön az első részben megismert afro-itáliai Bobby Rhodesszal, csak tovább fenik a film szatirikus élét, nem mellesleg a parkolóházas móka akciójelenetnek sem utolsó.
A DÉMONOK 2-ben szpídmetál helyett art-rockra táncol a démonsereg („Hot sticky scene, You know what I mean”), a kőkemény trancsírt felváltja Sergio Stivaletti kreatúra-effektjei. Az egész valahogy úgy viszonyul az előzményhez, mint a puhább testű EVIL DEAD 2 az EVIL DEAD 1 hardcore horrorizmusához. A második részektől hemzsegő időszak (RETURN OF THE LIVING DEAD 2, ELM STREET 2, TEXAS CHAINSAW 2, FRIGHT NIGHT 2, HELLRAISER 2, POLTERGEIST 2, HOUSE 2, HOWLING 2, CREEPSHOW 2, PHANTASM 2, THE FLY 2 ...) "az első jobb volt" átkát Bavának sem sikerült megtörnie, de ettől még igazán szórakoztató műsort hozott össze másodjára. Nemhivatalosan hivatalos folytatás: THE CHURCH.
- Temetőitek lesznek a katedrálisaink, és sírjaitok a városaink... |