2022. november 13., vasárnap

BROTHERHOOD (1986)

 Stephen Shin, 香港


A BETTER TOMORROW bemutatója után néhány hónappal mozikba került bűnügyi dráma Hong Kong Film Awards jelölései (legjobb film, rendező, színész) túlzónak tűnnek, de a maga idejében valóban egy jól sikerült közönségfilmnek számíthatott. A kritikusok a szociológiát végzett rendező társadalmi érzékenységét fedezhették fel benne, Danny Lee pedig a LAW WITH TWO PHASES után egy újabb drámai szereppel fényezhette saját és a Royal Hong Kong Police nimbuszát.


A forgatókönyvet (ami nem kapott jelölést) hongkongi módra jelenetírók kalapálták össze sablonos buddy cop alapkonfliktusból kiindulva. Két utcai nyomozó, egy tűzön-vízen át tartó barátság. Az egyik zsaru nyugodt alaptermészetű (Danny Lee), a másik csupa ideg, túlkapásra hajlamos (Alex Man). Utóbbi adósságcsapdába kerül, otthagyja a jardot és a jiang hu útjára lép. Rendőrként megszerzett tapasztalatait kamatoztatva csatlakozik egy bűnbandához, akaratlanul maga után rántva barátját, amikor az szemtanúja lesz az ékszerbolti rablásnak. Alulfizetett közszolgálati állás vagy gyors pénzszerzési lehetőség? Törvénytisztelet vagy lojalitás? A karakterek által megjelenített morális dilemmákat csakis egy kültelki leszámolásban lehet feloldani, egyszer és mindenkorra.

兄弟 Hing dai (kínai cím). Aki eredeti kantoni nyelven fogyasztja a hongkongi bűnfilmeket, annak ismerősen cseng a férfiemberek között használatos ’testvér’ megszólítás. A rendőrség és a triádok között ingázó BROTHERHOOD a wuxia lovagregények testvériség ideálját ragadja meg a pénz körül forgó kapitalista nagyvárosban. Az egyik rendőr ráadásul meg van verve a testületnél szolgáló öccsével; az akadémiát végzett, emiatt a tapasztaltabb, de alulképzett bátyjánál magasabb beosztásba került nyomozótiszten keresztül a film egy igazi testvérpár közti konfliktust is felmutat. Hollywoodi sztoriként egy szavát sem hinném, a kungfuciánusoknál viszont valahogy adja magát, hogy egy fiú azért áll bűnözőnek, mert finanszírozni akarja halálos beteg apja kórházi kezelését. A két vezető színész alakításának köszönhetően a szélsőséges érzelmekben dúskáló fatalista melodráma magával ragad, de ha mégsem, akkor sincs veszve a bűnügy: a sikátorokban, nyílt utcán, forgalmas felüljárón, és végül a kültelken ott figyelnek lesben az akciójelenetek.


A koreográfia a LONG ARM OF THE LAW realizmusára emlékeztet, mint ahogy a mindenre elszánt suttyókból álló banda megjelenítése is a Johnny Mak-iskolát követi  ☞ A társa vérétől átitatott pólóban reszkető rabló a szajrét szorongatva keresi a többieket.

A főszereplők eltérő habitusát szemléltető nyitánytól kezdve a fókuszáltság jellemzi a filmet. Nincs szerelmi szál, nincs jópofáskodás, a DVD/Blu-ray kópiából (84 perc) még a maradék "felesleges" részeket is eltávolították (eredetileg kilencvenvalahány perces). A rendezést noirosan komponált éjszakai képek ruházzák fel esztétikai értékkel.  Érdemei elismeréseként a D&B produkciós cég (YES, MADAM!) tulajdonosa Stephen Shin rendezőt nevezte ki ügyvezető igazgatónak. Shin egészen a cég 1992-es megszűnéséig maradt a posztján, közben rendezőként a felemásra sikerült BLACK CAT 1-2 akciófilmekkel rukkolt elő. Hozzájárulását a heroic bloodshed műfajához csak ajánlani tudom testvéreimnek.