2021. február 16., kedd

YES, MADAM! (1985)

Corey Yuen Kwai, 香港

A Shaw Brothers dinasztia hanyatlásával még kiélezettebbé vált a verseny a hongkongi filmiparban – a Golden Harvest és a Cinema City uralta színtérre 1984-ben újabb ambiciózus  filmgyártó vállalkozás kért bebocsájtást. Szlogen: „Nézz jó filmeket / Nézz  D&B filmeket”. Az 1992-ig aktív D&B Films Co., Ltd.-t egy dúsgazdag órakereskedő fiatalember, Dickson Poon alapította. A főnök fő üzleti tevékenységére utalt a vége főcímekre biggyesztett karóra-reklám. Mivel Poonnak nem volt filmes tapasztalata, az ügyvezetéssel egy értelmiségi színész-producer fazont, John Shamot bízta meg.

Rajta keresztül csatlakozott a vezetőséghez a közönségsiker zálogának tekintett Sammo Hung (Hung Kam Bo, a B a D&B-ben),

akinek saját cége, a Bo Ho Films továbbra is a Golden Harvest szolgálatában állt. Első filmjük, a THE RETURN OF POM POM egy Golden Harvest forgalmazta Sammo Hung-produkció folytatása volt. A kreatív döntésekben szabad kezet kapott Sham a blockbusternek szánt vígjátékok mellett rendhagyóbb projektekben is gondolkodhatott, ilyennek számított például a THE ISLAND. Miután a bemutatódátumok leosztásánál konfliktusba kerültek a Golden Harvesttel, a D&B 1985 végén külön bejáratú mozihálózatot nyitott. A korábbi három-négy helyett a következő évben már tizenhat saját gyártású produkcióval álltak elő, a versenytársaknál szélesebb műfaji kínálattal (szociodrámák, romkomok, néhány szerzői alkotás is becsúszott). A volumenváltással járó új stratégiát egy akciófilmmel vezették fel: a nagyvárosi eleganciát üzletszerűen képviselő Mr. Poon rangon alulinak tartotta a porfészekben játszódó kosztümös kungfut (ilyeneket később sem gyártottak), Sham és Hung ezért szexi, kozmopolita köntösbe bújtatta a harcművészetet, egy friss stílusú, csúcsszuper akciókoreográfus-haverra bízva a rendezést.

A YES, MADAM! két héttel a Golden Harvest POLICE STORY-ja előtt debütált a mozikban, Jackie Chan női megfelelőjeként reklámozott Michelle Yeoh-val a főszerepben. "Tényleg nem tudtuk, hogyan fog reagálni a közönség. A premierre Corey (Yuen Kwai, rendező) és én visszafogott lélegzettel ültünk be. Számunkra is új volt belépni az évekig férfiak uralta arénába, de mindent beleadtuk. Ez nem egy olyan film volt, amiben azt látta a néző, hogy verekszik a csaj, aztán jön a pasi segíteni neki. Amikor megjelenek a színen, egyik bámulatos kaszkadőrmutatvány követi a másikat. A hongkongi közönség hangosan kinyilvánítja a véleményét, mindig lehet tudni, mi tetszik nekik. Az első jelenet után tudtam, hogy sikerünk lesz." (M. Yeoh) A D&B üdvöskéjét szenzációs akciójelenet-füzérrel mutatták be a nagyközönségnek, melyben a civil ruhás tiszt egy füst alatt bilincsbe ver egy szatírt meg egy komplett bankrabló bandát, Dirty Harry idézettel téve fel a pontot az i-re: - Nem maradt töltényed...

– Ki akarod próbálni?

A rendőrnő a wuxiák kardforgató amazonjainak leszármazottja, vagy ha nem lenne olyan valószínűtlen a gondolat, akkor azt mondanám, hogy a hongkongiak válasza a mi Lindánkra. A férfias és nőies jegyeket tökéletes összhangba hozó figura sportos eleganciájával, imponáló elhivatottságával tűnik ki a többnyire bunkó, idétlen férfiak közül. A D&B a középosztályt vagy annak elérését célul kitűző réteget célozta filmjeivel, ami itt leginkább a főhősnő öntudatos jellemében nyilvánul meg. „Menjen vissza a konyhába” –  a soviniszta provokáció a gengszterek részéről nem marad válasz nélkül, de ehhez a Madamnak először be kell nyújtania a felmondását, mert csak a rendőrség patriarchális rendszerén kívül tudja kiteljesíteni ambícióját. Yeoh a filmben egy két lábon járó, shock-proof arany karóra, a jövendőbeli Mrs. Poon.   

A producerek akkor még nem voltak biztosak abban, hogy „Michelle Kheng” (ahogy Yeoh szerepel a stáblistán) egyedül el tudja vinni a showt, ezért kapott maga mellé egy gyakorlatias Scotland Yard kolleginát az amerikai karatebajnoknő Cynthia Rothrock személyében. Nagyszerű, de Pok Kai! Sammóék a Szerencsecsillagokat sem hagyták parlagon heverni. 

 
Naná, hogy nem: a BALEKOK ÉS BANDITÁK és folytatásai az időszak legnépszerűbb sorozata. A balekok (itt John Sham, Tsui Hark, Mang Hoi) szerencsétlenkedése a banditákkal a csajok elől volt hivatott elvenni a játékidőt. Tsui túlmozgásos alakítása külön figyelmet érdemel, rajta keresztül saját eszeveszett filmjei köszönnek vissza.

A másik, ami visszaköszön, az a HALLOWEEN, ugyanis a zenei szerkesztő ellopott belőle egy-két témát. John Carpenter következő filmje a NAGY ZŰR KIS KÍNÁBAN, szóval kvittek voltak. A kényszeresen erőltetett komédia nem fékezi le a tempót, de a forgatókönyv hűlt helyét hajszoló bűnügyi sztori veszít kezdeti intenzitásából, széttartóvá válik. Végül minden út a triádfőnök csupa síküveg luxusvillájába vezet, a finálé helyszíne. Az utolsó tekercsbe a színészek, koreográfusok, kaszkadőrök, üveges mesterek tudásuk legjavát pakolták bele. Az akció a Sammo Hung Társulat brutál erejének és Yuen Kwai leleményességének az ötvözete. A trendteremtő girls with guns nemcsak Yeohból faragott első osztályú sztárt (és persze B-kategória szinten Rothrockból), de Yuen Kwai (NINJA IN THE DRAGON'S DEN) rendezői karrierjében is új távlatokat nyitott, mint színésznőkből harcművészeket faragó specialista (SHE SHOOTS STRAIGHT; WOMEN ON THE RUN; ENTER THE EAGLES).

A YES, MADAM! minden ízében egy Golden Harvest produkcióra emlékeztet, nem csoda, hogy a további érdekellentétek elkerülése végett Sammo Hung otthagyta a D&B-t. A folytatás már a közreműködése nélkül készült, némi japán tőke bevonásával. Talán a külföldi piac fontosságát felismerve másodjára hanyagolták a kantokomédiát, emiatt a nyugati szem számára a HIVATÁSOS GYILKOSOK egy még imponálóbb Michelle Yeoh-showcase.

Forrás: A Different Brilliance - The D&B Story (Hong Kong Film Archive) ; Michelle Yeoh interjú - Hong Kong Film Connection