Irv Berwick, USA
It's always the same, and it's always different
Howard – Portrait of a Serial Killer
A nemrégiben tárgyalt olasz A STOPPOSOK RÉME párdarabját üdvözölhetjük ebben az elrettentően igénytelen amerikai bűnügyi filmben. Nem mintha az igénytelenség elrettentő erővel bírna a Cinema Deliria háza táján, kifejezetten bírtam például azt, hogy baljós aláfestésnek ugyanazt a könyvtárzenét kölcsönözték ki, amit David Cronenberg a RABID-hoz. Nagy szellemek, ha találkoznak, mondanám, de nem véletlen, hogy Irvin Berwickről eleddig nem hallottál, vagy ha mégis, akkor biztos olvastad a Nightmare USA-t. Független producer-rendezőként az ötvenes években debütált egy bénácska szörnyfilmmel (THE MONSTER OF PIEDRAS BLANCAS), rendezett néhány feledésbe merült noirt, aztán a hetvenes évek elejétől szexfilmeket gyártott szakmányban, "összesen talán tizenötöt, SEXUAL HANGUP meg néhány másik, amiket be sem mutattak a mozik, már a címükre sem emlékszem" - emlékszik vissza a fia, Wayne (a MICROWAVE MASSACRE rendezője). Ateista zsidó létére hittérítő filmeket forgatott a baptista egyház megrendelésére (SUDDENLY THE LIGHT – byNWR-on megtekinthető, ámen), az Egyesült Államokban külön iparágnak számított oktatófilmezéssel is próbált pénzt keresni. Fő műve egyöntetű vélemények szerint utolsó dobása, a neo-noir sexploitation MALIBU HIGH (1979). Mindezt fejben próbáljuk összerakni, és felsejlik egy celluloidroncs rémképe, melyben a stopposokat büntető exploitation-szörnyeteg frontálisan ütközik a szemközti sávban haladó, autóstoppolás veszélyeire figyelmeztető közszolgálati tévéjátékkal. Ez lenne a HITCH HIKE TO HELL,
Az egyik ilyen didaktikus jellegű közjátékban a hazulról lelépett tinit beviszik a rendőrőrsre, és egy alapos fejmosás után felhívják a szüleit. A white trash házaspár hallani sem akar a lányukról, a ledöbbent hekusok még egy nyomorult buszjegyet sem tudnak kikönyörögni tőlük. "Úgy látszik - vonják le a következtetést - nemcsak neveletlen gyerekek vannak, hanem neveletlen szülők is". Az egzisztencialista dráma az afroamerikai nyomozó otthonában folytatódik, amikor a párja bejelenti, hogy várandós. "Hát... lehet, hogy nem túl jó ötlet gyereket szülni erre a világra. Úgy értem, nézzél körül: nemi erőszak, gyilkosság, drogok, háború, szegénység meg minden. Ki akarna kitenni egy gyereket ilyesmiknek?" Mielőtt megnyílna alatta a föld és elnyelné a tátongó mélység, így aggódik a világ sorsa felől a HITCH HIKE TO HELL.