2021. december 18., szombat

THUNDER COP (1996) és a Teaház gyilkosság

Clarence Ford, 香港

Ismét egy hongkongi VHS-maradvány a polcról. Mivel a szóban forgó film finanszírozója jelenleg életfogytiglani büntetését tölti egy sencseni börtönben, kötve hiszem, hogy holnapután újra piacra dobják, de ha mégis, akkor az exkluzív Clarence Ford Action Club tagjai (jelszó: NAKED KILLER) csapjanak le rá. A kínai cím lefordítva annyit tesz: „Az új THE KILLER”. Ezek szerint John Woo homoerotikusnak vélt Bérgyilkosára leadott egy utánlövést Hong Kong egyetlen LMBTQ propagandista akciófilmese?


A tajvani sztárokat felvonultató heroic bloodshed képződmény valószínűleg eleve a tajvani piacra készült, ahol az ilyesfajta nonszensz akcióvígjátékokra mindig volt kereslet. Lung, a rendőrakadémiáról épphogy csak kijött, 9413 azonosító számú (szó szerint "kilenc az egyhez, hogy túléli") nyomozónak minden megmozdulása balul sül el, mint amikor a bűnöző helyett a beépített rendőrt küldi kórházba. Triádéknál sem mennek flottul a dolgok: az autócsempész banda főnöke, Ho feladná az ipart, hogy Kanadába emigrálva új életet kezdjen, helyettese (az impozáns Ben Ng, a RED TO KILL rapistája) azonban a drogüzletben látja a jövőt, amit a főnök tisztességes gengszter lévén hevesen ellenez. A forrófejű zsaru és a cool gengszter egy bárban ismerkedik össze, az alkoholmámorban töltött közös éjszaka másnapján Lung megmenti a saját emberei elől menekülő Ho életét. Az őrsön a kollégák felvilágosítják, hogy újdonsült ismerőse egy bűnöző, a felettesei felfüggesztik a szolgálatból. A vígjáték abból adódik, hogy Lungnak van egy szexi nénikéje (Ford a fétisszínésznőjét, Carrie Ng-t ezúttal Dolly Rollnak öltöztette), meg egy magát szexinek képzelő féltestvére (PVC miniszoknyában). Előbbi belezúg a gengszterbe, utóbbi Lungra feni a fogát, akire meg Ho rábízta kis protezsáltját, egy tajvani lányt.


A szebbik nem és a triádkatonák kereszttüzében elsikkad a homoerotika, pedig a legmókásabb a minden ízében sematikus THUNDER COP kapcsán azt észrevételezni, hogyan megy a köntörfalazás a két főhős körül, nehogy Happy Together legyen a vége. A rendőr srác szabadidejében pulóvert kötöget, a szemközti lakásba berendezkedő elegáns gengszter a vasalás élharcosa. Mennyivel egyszerűbb lenne az élet (a film) nők nélkül – csupa akciójelenetből állna az egész. A divatérzékeny Ford John Woo ikonikus kétkezes lövöldözéseit passzította saját hivalkodó stílusához, de sem a költségvetés, sem a rendelkezésre álló idő nem engedte meg az aprólékosan kidolgozott koreográfiát. Piff-paff-puff, kis kungfu, és haladunk tovább. 
Azért álljunk meg egy előzetesre:
 
A nagy kapkodásban is megállapítható, hogy akciójelenetek dolgában a hongkongiak voltak a legnagyobb császárok. 


A tajvani popénekes Nicky Wu nem volt egy korszakos színész, cserébe bevállalt legalább egy életveszélyesnek tűnő kaszkadőrmutatványt, amikor rárobbantják a teaházat. Ang Lee tajvani rendezéseiben feltűnt Winston Chao a "sármos gengszter fehér zakóban" szereppel a Hollywoodba távozott Chow Yun Fat nyomdokaiba kívánt lépni, a nézőszámokból ítélve (öt nap után levették a moziműsorról) akciósztárként nem sikerült elnyernie a közönség kegyeit. Azt hiszem, ezzel a filmmel nagyjából véget is ért Wu és Chao rövid hongkongi karrierje. Hanyagul összecsapott romkom-triád dráma, hiperkinetikus akcióbombákkal megszórva – ez volt hát az „új” THE KILLER, amit a készítők szándékaira való tekintettel én inkább Fogd a pénzt és fussnak neveznék. 
 

Jó, jó, de miért ítélték életfogytiglanra azt az átkozott producert? A történet kész heroic bloodshed regény, a címe legyen az, hogy az új BULLET IN THE HEAD. 
A főszerepben ---

Victor K.O. Yeung

Harry Lam

Victor Yeung Ka-On a nyolcvanas évek elején egy népszerű kosztümös kungfu tévésorozat mellékszereplőjeként vált ismerté Hong Kongban és a szárazföldi Kínában. Színészként megszerzett népszerűségét mindenféle tévéreklámokban való szerepléssel váltotta pénzre. Betársult egy filmgyártó cégbe, egy alkalommal a játékfilm-rendezéssel is megpróbálkozott, az 1987-es hosztesz-dráma MIDNIGHT forgatókönyvét, valamint "akciókoreográfiáját" is maga jegyezte. Nem akarok ujjal rámutogatni, de valami nagyon nincs rendben ezzel a plakáttal ---

A filmezést félretéve, élettársa anyagi támogatásával több hongkongi és anyaországi vállalkozásba belefogott (étterem, utazási iroda), az igazi siker azonban akkor köszönt rá, amikor a kiváló kapcsolati tőkével rendelkező asszony bemutatta neki Harry Lam tőzsdespekuláns befektetőt. Segítségével bekerült a városállam top ingatlanfejlesztőinek a köreibe és hamar milliárdossá vált. Producerként néhány kisebb költségvetésű filmmel - mint a bejegyzés apropóját adó THUNDER COP -  megint belekóstolt a szórakoztatóiparba. 
 
 THE RED WOLF (1995) - presenter /exec. producer
  
Kapcsolata Harry Lammal megromlott, miután észrevette, hogy a gátlástalan viselkedéséről hírhedt befektető legszívesebben a dekoratív élettársát is befektetné (az ágyába). Tőzsdén jegyzett cégcsoportja, a Yeung’s Holding Limited a teljes tőkéjét a hitelekkel együtt egy nagyszabású ingatlanprojektbe csatornázta - pár hónapra rá, 1997 őszén bekövetkezett a hongkongi tőzsdekrach. Yeung egyik napról a másikra mindenét elveszítette, hegytetőn álló villáját lefoglalta a bank, a hitelezők elől az egyik félbehagyott építkezésen húzta meg magát. Segítségére ismét Harry Lam sietett, az adósságok rendezésén túl felajánlotta az érdekeltségébe tartozó makaói játéktermét. Cserébe egy dolgot kért: költözzön hozzá az asszonya. A tönkrement vállalkozó belement az alkuba.
 
NIGHT GIRLS (1986) - planning producer
 
Makaóra száműzve éveken át igazgatta a híres Casino Lisboa egyik játéktermét, ismét vagyonos emberré vált, egy-két hongkongi film stáblistáján presenter-producerként újra felbukkant a neve. Mindeközben egyre nagyobb gyűlölettel viseltetett Lam iránt. Élettársa leveléből megtudta, hogy az alkoholista, nyakig eladósodott Lam bizony nem bánt kesztyűs kézzel az asszonnyal, akit arra kényszerített, hogy kérjen tőle különböző nagyobb összegű kölcsönöket. Az így megszerzett pénzt a saját urizálására szórta el. Az idegileg és testileg tönkrement nő 2002-ben öngyilkosságot követett el. Innentől csak egy dolog járt Yeung fejében: a bosszú. A piszkos munka kivitelezését egy triádfőnöktől rendelte meg, aki pedig a Kínai Népi Felszabadító Hadseregben szolgált bűnözőket bérelt fel a feladatra. Harry Lam kedvenc belvárosi teaházában fogyasztotta reggelijét, amikor a kínai fegyveres erőknél használatos „fekete csillag” pisztollyal agyonlőtte őt egy fiatal férfi. A halálra rémült vendégek szeme láttára a bérgyilkos felszedte a töltényhüvelyt a padlóról, és a kijáraton át távozott. 
 
"54 year old Harry Lam, director of Hong Kong-based Digger Holdings and an investor in Shenzhen's Mission Hills Golf Club, was murdered on November 30, 2002, with a single bullet to the head while at the Luk Yu Teahouse in Hong Kong's Central district."

Harry Lam temetése

A „Teaház gyilkosság” néven elhíresült ügy kapcsán a sajtó tájkunok közti pénzügyi vitáról írt, az áldozat éppen perben állt Ázsia legnagyobb golfklubjának, a sencseni Mission Hills Golf Clubnak a tulajdonosával. A hongkongi Organized Crime and Triad Bureau a kantoni és makaói rendőrséggel közösen három évig tartó nyomozás után kerítette kézre az elkövetőt és megbízóit, főkolomposként Victor Yeungot életfogytiglanra ítélte a bíróság. A meghasonlott férfi a börtönben ülve szembesült azzal, hogy anyagi érdekből feláldozta élete nagy szerelmét. Ahogy a nő búcsúlevelének végén írta: „Nem kellett volna arra biztatnom téged, hogy az üzlettel foglalkozz. A színészek sosem lesznek olyan gazdagok, mint az üzletemberek, de a lelki világuk legalább tiszta marad. Ha találkozunk a túlvilágon, a feleséged leszek.” Lírai zene, végefőcím.