2018. szeptember 16., vasárnap

LONG ARM OF THE LAW 2 (1987)

Michael Mak, 香港


A LONG ARM OF THE LAW széria (eredeti fordításban "Tartományi Kikötő katonái", utalva az anyaországi Kanton és Hong Kong közös történelmi megjelölésére) különleges geopolitikai helyet foglal el a hongkongi gengszterfilmek térképén azáltal, hogy (anti)hősei a kommunista Kínából jöttek, láttak, lőttek. A betolakodókként színre lépő férfiakat a Népi Felszabadító Hadsereg képezte ki gyilkológépekké, világnézetüket, etikájukat a proletárdiktatúra formálta. Hong Kongban a rendőrök és a triádok egyaránt ellenségként tekintenek rájuk, a tejjel-mézzel folyó kapitalista nagyvárost a cinizmus és haszonelvűség uralja.


Ebből nem lehet jól kijönni, de amíg odaérünk az önmegsemmisítő befejezésig, legalább alaposan elszórakoztatnak minket a vörös posztóval szórakozó filmesek. Akik céljaik eléréséhez alkalmanként kénytelenek voltak maguk is megkerülni a törvény hosszú karját:
"A kormány kiállt az engedékeny politika mellet, de nem tehették meg, hogy ne avatkozzanak közbe. És ha közbeavatkoznak, akkor én ott nem tudok filmezni. Dühítő volt, különösen a belvárosban, ami tele volt fegyveres járőrrel. Két autóval mentünk ki, összesen hat kamerával. Egy rakás ismert operatőr tartott velünk, nem érdekelte őket a pénz, csak benne akartak lenni a buliban. Készítettünk pár felvételt, aztán menekülnünk kellett a helyszínről. Az egészet így bonyolítottuk le, rendkívül idegőrlő volt. Ha engedélyt kérek a hatóságoktól, megtagadták volna. De le kellett filmeznem, ezért lopva csináltuk meg." - Johnny Mak a LONG ARM OF THE LAW 1 ékszerrablós jelenetéről.


Az alapmű alkotóelemeit a második részhez úgy variálták meg, hogy abból vadonatúj sztori kerekedjék ki. Nem elhanyagolható tényező, hogy a kettő között bemutatták John Woo trendteremtő SZEBB HOLNAPját, az újhullámos realizmust felváltotta a pátosszal nyakon öntött gengszterkedés. A LONG ARM 2 egy jól összerakott heroic bloodshed, méghozzá abból a sötétebbik hangulatban fogant fajtából, amit Ringo Lam vagy Kirk Wong is gyakorolt pályájuk csúcsain.


A film úgy kezdődik, mint valami rendőrvicc: két egyenruhás sötét szobában a LONG ARM 1-et nézi videón. Levonva a következtetést, miszerint az illegális bevándorlókból álló Big Circle bandákba lehetetlen vállalkozás hongkongiaknak beépülni, a királyi rendőrség főtisztjei elhatározzák, hogy három deportálásra váró, munkatáborból szökött kínai ex-rendőrt fognak bejuttatni az alvilág eme különösen veszélyes bugyrába. 


Bár idegenvezetőnek beosztanak melléjük egy tapasztalt ügynököt, a néphadsereg veteránjai annyira nincsenek tisztában a jogállami keretekkel, hogy már az első akciójuk során kisebb mészárlást rendeznek maguk körül. Miután helyre tesznek egy közutálatnak örvendő, arrogáns triádfőnököt (Kirk Wong lopja a showt rendesen), bebocsájtást nyernek a Big Circle köreibe, melynek egyik frakciója éppen bankrablást tervez elkövetni. Then the mayhem starts - ahogy a DVD borítójának fülszövege zárul.


Az első részt is jegyző ex-főfelügyelő, Philip Chan forgatókönyve ezúttal sem vádolható részrehajlással, a rendőri vezérkart (a brit gyarmati kormányzat képviselői ezekben a filmekben) majdnem olyan rohadéknak állítja be, mint az alvilági főnököket. A két fél közé pozicionált főszereplők szimpatikusabb színben vannak feltüntetve, feláldozható ügynökökként a szabadságukért gyilkolásznak, nem pénzért. A széria lappangó anti-kommunista propagandája ezáltal még inkább ellentmondásossá válik, elvégre "ők is csak emberek", akik szemén keresztül a hongkongiak saját életterüket láthatták viszont egy identitás nélküli (se nem brit, se nem kínai) gazdasági zóna képében. 


A rendezői széket öccsének átadó Johnny Mak producer valószínűleg azt tűzte ki célul, hogy drámaibb, érzelmileg átélhetőbb mozi szülessen, csúnya szóval kommerszebb. A fő karakterek személyes dilemmái, illetve a fordulatok a megírtságuk okán eléggé mesterkéltnek hatnak, de mielőtt melodrámába süppednének a dolgok, egy újabb akciózás vagy erőszakos megmozdulás (köztük egy elképesztően brutál haláleset) előre löki a cselekményt, olyan kutyaszorítóba hajszolva bele, ahonnan... Legyen elég annyi, hogy a végére senki nem marad talpon, akit be lehetne sorozni egy direkt folytatásba. Mindkét LONG ARM hasonló érzéseket hagy maga után, mint George Romero zombifilmjei: hiába áll helyre a közrend, a szebb holnap nem ma fog elkezdődni.  


Aki mégis jól jött ki belőle, az a pályakezdő Elvis Tsui, a produkció színész-felfedezettje. Ő és Kirk Wong olyan jó benyomást tettek a nagyérdeműre, hogy mindkettőt leszerződtették a harmadik részhez. Egy másik történet, még több akciójelenettel.

(A képkockák bal oldalán látható kék csík = a hongkongi DVD-maszterelés csodája.)