David Paulsen, USA
Megint egy magyar akadt a horogra:
Megint egy magyar akadt a horogra:
Vidor Zoltán 1910-ben született az akkor Osztrák-Magyar Monarchiához tartozó Esztergomban. Apja Ausztria legnagyobb filmgyártó vállalatánál, a bécsi Sascha Films-nél volt adminisztrátori állásban. Öccsével, a vágó Lászlóval a Sascha operettfilmjein dolgoztak. A testvérek önálló produkciós céget is alapítottak, melyen keresztül magyar emigráns-produkciók gyártását intézték (pl. Die entführte Braut, 1937 – Vaszary János). A náci megszállás elől Vidorék az Egyesült Államokba menekültek. Zoltán a reklámipar tekintélyes stúdiójában, a New York-i MPO-ban volt állandó operatőr, asszisztensként mellette tanulta ki a szakmát Gordon Willis vagy Owen Roizman. „Zoli” hollywoodi karrierjének alakulásáról nem állt a rendelkezésemre túl sok információ azon kívül, hogy tagja volt az Amerikai Operatőrök Társaságának (ASC), és az ötvenes-hatvanas években elsősorban a televíziónak dolgozott. 1985-ben egy Oscar-díjra jelölt kísérleti rövidfilmet (Graffiti) fotografált.
Főoperatőrként az Imdb mindösszesen két amerikai nagyjátékfilmet rendel a nevéhez. A SAVAGE WEEKEND-et izraeli-amerikai kettős állampolgárok hozták tető alá New Yorkban, The Killer Behind the Mask címen. Az erotikával felforrósított proto-slasher - melyben a maszkos gyilkos egyenként végez a vidéki farmra megérkező városiakkal - 1976-ban készült el, de csak '79-ben vásárolta meg a forgalmazó Cannon, miután a HALLOWEEN világsikerre vitte a maszkos gyilkos figuráját.
A bendzsón előadott főcímzenével kezdődő filmet a vadregényes Upstate New Yorkban forgatták, fényképezésének a DELIVERANCE lehetett a referenciája - a lágyított fények, tompított színek Zsigmond Vilmos stílusát idézik. VHS-kazettán terjesztve leginkább arról volt nevezetes, hogy szokatlanul sok jelenetben teszi tiszteletét Boom Mike, azaz belóg a mikrofonrúd (a DVD/Blu-ray kiadáson már nem annyira szembetűnő, mivel a kópia mozis képarányra lett maszkolva).
A bendzsón előadott főcímzenével kezdődő filmet a vadregényes Upstate New Yorkban forgatták, fényképezésének a DELIVERANCE lehetett a referenciája - a lágyított fények, tompított színek Zsigmond Vilmos stílusát idézik. VHS-kazettán terjesztve leginkább arról volt nevezetes, hogy szokatlanul sok jelenetben teszi tiszteletét Boom Mike, azaz belóg a mikrofonrúd (a DVD/Blu-ray kiadáson már nem annyira szembetűnő, mivel a kópia mozis képarányra lett maszkolva).
"Koraszülött slasher" érdemeit elismerve maga a film igencsak felejtős. Az első fele vidéki idillben játszódó pornó-szappanoperára emlékeztet, természetesen szoftos kivitelben. A második, slasheres felvonás már igyekszik kihúzni magát a dögunalomból, de az sem tartogat olyan meglepetést, amivel a műfaj sokat látott híveit különösképp lenyűgözhetné. A dolgot nem teszi szimpatikusabbá a forgatókönyv látszólagos nőgyűlölete: valakire billogvassal ráégetnek egy H betűt (H, mint Whore). A hitchcocki suspense forrása, hogy mikor kapcsolják be végre azt a körfűrészt, amire rákötöztek egy kihívóan viselkedő nőt. '76-os gyártási évszámáról a fináléban felberregő láncfűrész árulkodik (a TEXASI akkor még javában rótta a köröket az utánjátszó autósmozikban). A rendező +1 slashert csinált a Cannonnak (SCHIZOID), majd - minő meglepetés - Dallas és Dinasztia szappanoperák környékén tűnt fel a neve. Még egy érdekesség: a fő szerepek egyikében David Gale, a RE-ANIMATOR Dr. Hillje látható, hetyke parasztbajuszban ---