2015. október 4., vasárnap

THE ZODIAC KILLER (1971)

Tom Hanson, USA


Az exploitation-történelem páratlan vállalkozása egy étteremláncok üzemeltetésével foglalkozó üzletember fejéből pattant ki. A csődközelbe került Tom Hanson filmiparba történő berobbanását egy teljesen őrült ötlettől remélte: a Zodiákusról szóló filmje segítségével saját maga akarta fülön csípni a korszak leghírhedtebb amerikai sorozatgyilkosát. Nem sokkal a San Francisco Chronicle szerkesztőségébe beérkező levelek után aprópénzből leforgatta a játékfilmet, kibérelte az egyik tetthely közelében található San Francisco-i mozitermet, és várta, hogy a helyi lapokban meghirdetett vetítések egyikén személyesen megjelenjen a címszereplő. Hanson meg volt róla győződve, hogy a Zodiákus megnézi a róla készült filmet. A mestertervben szerepelt egy nyereményjáték és a mozi különböző pontjain elbújtatott munkatársak, mindez a rendőrség tudta és belegyezése nélkül. A producer-író-rendező a mellékhelyiségben futott össze a Zodiákussal… Hogy mi történt ezután, az  kiderül a Temple of Schlock interjújából. Ha csak a fele igaz, akkor is lebilincselő olvasmány. Ami pedig a San Francisco Chronicle újságírójának tanácsadói közreműködésével készült műalkotást illeti, hát, az hetven perccel rövidebb, mint David Fincher Zodiákusa.


A THE ZODIAC KILLER-t a Something Weird Video jelentette meg DVD-n a THE SEX KILLER és a ZERO IN AND SCREAM társaságában. A "Szexgyilkos" a Deliria legtöbbet látogatott bejegyzései közé tartozik - ez egy beteg világ odakint! 

A dokudráma kezdetben két lehetséges elkövetőt kínál fel: a középkorú kamionsofőrt, akit elvált felesége csesztet a tartásdíjjal, illetve a környék postását. A Norman Bates-i jellemvonásokkal felruházott fiatalember csajozás helyett nyúltenyésztéssel tölti szabadidejét. A korunkhoz igazított változatban horror-DVD gyűjteményét gyarapítgatná és blogot írna sorozatgyilkosos filmekről. Fuck. A kamionost alakító Bob Jones Imdb filmográfiája magyarázatra szorul: THE ZODIAC KILLER, tíz évig semmi, aztán A NINDZSA SZÍNRE LÉPben ő az egyik nindzsa?! Na ne.


A két jómadár a helyi bárban fut össze, ahová a kamionos faszkalap kurvázni jár. Hogy kapósabb legyen a nőknél, az elhízott munkásember tehetős üzletembernek adja ki magát, kopasz fejére parókát húz. -Ne nyúljatok a hajamhoz! figyelmezteti a hölgytársaságot. A paróka lekerül, az indulatok elszabadulnak,  a nindzsa színre lép . A bárban ott ül Robert Towne, a KÍNAI NEGYED leendő Oscar-díjas forgatókönyvírója - sajnos ezt a filmet nem ő írta.


A frusztrált kamionos meglátogatja gyűlölt ex-feleségét, láthatási jogot követelve fűrésszel félbe akarja vágni a nővel közös kislányát. Mielőtt kiloccsantanák az agyát a kiérkező rendőrök, rápillant az aznapi újság szalagcímére és elkiáltja magát: -Én vagyok a Zodiákus! A film felénél kiiktatott gyanúsítottal együtt a krimi-thrillernek is lőttek, helyébe a céltalan sokkolás lép. A postás (= Zodiákus) találomra kiválasztott áldozatokkal tovább folytatja a rendőrségi jelentésekből akkor már ismert, illetve a filmesek által kitalált bűntények elkövetését. A Lake Berryssa-i kettős gyilkosság menetét viszonylag hűen reprodukálták. 


Tekintettel arra, hogy a szörnyűségek még elevenen éltek a hozzátartózók/túlélők emlékezetében, Hanson "csapdája" minimum ízléstelen. A maga után úton-útfélen nyomokat hagyó Zodiákus pincéjében oltár áll. -Én vagyok a legfelsőbb Zodiákus! Atlantisz újra fel fog éledni! Erről a sátánista hablatyolástól eszünkbe juthat, hogy Charlie Manson és szektájának bírósági tárgyalása nagyjából a film forgatásának idején zajlott Kaliforniában. Hátborzongató véletlen: az 1977-ben letartóztatott sorozatgyilkos, David Berkowitz (Son of Sam) érdeklődést mutatott az okkult iránt és a postánál dolgozott. A te kézbesítőd vajon minek az oltárán áldoz?


A szereplők amatőrök (a postás nem annyira rossz), rendezés, operatőri munka, vágás belépő szint. Vacaksága miatt nehéz komolyan venni, a sok nő- és rendőrgyűlölő szöveg, a beteges humorral rekonstruált gyilkosságok összessége mégis elég nyomasztó kórlapot állít ki az indíték nélküli erőszak korába lépett Amerikáról. Fiatal vagy idős, nő vagy férfi, a film oly mértékű megvetéssel viseltetik az emberek iránt, a névtelen áldozatok felé olyannyira érzéketlen, hogy kis híján átáll mizantróp sorozatgyilkosa oldalára. Terhelő bizonyítékként két "komikus" jelenetet lehet felhozni. 

Egy nőre rácsapják a motorháztetőt, 
majd jól meg is tapossák.

A másikban hordágyon fekvő, magatehetetlen öregembert gurítanak le a lejtőn.

A készítők cinikus humorérzékére vall a rendőrségi munkának szentelt epizód is, melyben a sötétben tapogatózó nyomozók ellátogatnak egy híres látnok lakására. A néző ekkor már tudja, ki a Zodiákus, miáltal a személyleírásra tett kísérlet a parafenoménből csinál hülyét. Taxisofőr a helyszínről lógó orral távozó zsaruknak: -Need a hack? -No thanks, just had one. (A szlengszótár szerint a hack egyszerre jelent taxist és kontárt.)


Ragaszkodva a tényekhez, a film befejeztével a delikvens továbbra is szabadlábon mászkál az utcákon, ahogy narrátorként magyarázza: a liberális törvénykezési rendszernek hála, sosem fogják elkapni. Hol van Calahan felügyelő, amikor szükség lenne rá? Nos, a THE ZODIAC KILLER fél évvel korábban lépett a tettek mezejére, mint a Zodiákus-klónt szerepeltető, San Franciscóban játszódó PISZKOS HARRY. Csak hogy teljes legyen a gyűjtemény, valahol a kettő között ott a pornográf THE ZODIAC RAPIST John Holmes-szal. 

"Nagy valószínűség szerint az Ön mellett vagy mögött ülők valamelyike embert ölt." Azon az éjszakán, abban a friscói moziban, tíz-tizenöt gyanús alakkal körülvéve a film elején elhangzó figyelmeztetés nem állhatott messze a valóságtól.