2008. június 5., csütörtök

COPS AND ROBBERS (1979)

Alex Cheung, 香港
A SAVIOR kapcsán már esett szó azokról az újhullámos mozikról, amik felrázták az akkor éppen állóvízben toporgó HK-cinemát. A viszonylag rövid idő alatt lezajlott (1978-83) stílusváltás egy tucat fiatal, televízióból érkező rendezőnek adta meg az esélyt, hogy mozifilmmel debütáljon. Alex Cheungot később bedarálta egy Shaw Bros szerződést, de első két munkáját - amellett, hogy közönségsikert is arattak - meghatározó jelentőségűnek tartják a HK-zsarufilmek történetében.
Dirty Happy (!) kapitány és beosztottjai felszámolnak egy rendőrgyilkos rablóbandát, az egyik elkövetőnek azonban sikerül meglógnia. A pszichopata bűnöző hamarosan visszatér, hogy bosszút álljon a rendőrökön.
A moziplakáton látható Kwan generális vörös maszkja a bátorság és lojalitás jelképe, a zsaruvér brotherhood a COPS AND ROBBERS központi témája. Ugyanez elmondható száz másik hongkongi akciófilmről, ezért ha Cheung filmjét kissé elcsépeltnek találjuk, nem árt észben tartani, hogy ez volt az egyik első a sorban.
A bankrablás, majd a rajtaütés egy lepusztult bódévárosban megütik a Kirk Wong/Ringo Lam szintet, mindketten ezt az intuitív, kvázi dokumentarista stílusú akciózást vitték tovább, mindössze a módszereken finomítva (itt még nagyon nyers a színészi játék). Ha nem hat meg a zsaruromantika és a szocreál hangulatjelentés (miszerint elég szarul álltak a közbiztonsággal), akkor thrillerként is funkcionál a film: a rendőrkarrierről álmodó, kancsalsága miatt elutasított férfi hátborzongatóan hitelesen van eljátszva - amikor ez a jóképű fazon kerül a képernyőre, az amúgy sem lagymatag tempó csúcssebességbe kapcsol, és hirtelen egy horrorfilmben találjuk magunkat.
Cheung második (és egyben utolsó említésre méltó) munkája a MAN ON THE BRINK (1981) a triádok közé beépült zsaru figuráját hozta be a filmes köztudatba, később hivatalos (TO LIVE AND DIE IN TSIMSHATSUI) és nemhivatalos (INFERNAL AFFAIRS) remakek követték.

Crazy Billy is itt vásárol: