2021. november 26., péntek

Háromezer kilométer, száz év

 

Ha hihetünk az interneten közölt születési dátumnak, ma lenne kereken 100 esztendős a Deliria kabalafigurája, Fellegi Tamás alias Tom Felleghy

A stáblistákról gyakorta igazolatlanul hiányzó (uncredited) színművész tiszteletére vegyünk elő kétszázvalahány olasz filmje közül egyet, és keressük meg a kis epizódját, melyben valószínűleg valamilyen szaktekintély - orvos, bíró, katonatiszt - bőrébe bújva lép színre a történet azon pontján, amikor a sok kétes elem után szükség van egy igaz (magyar) emberre. 

Az én választásom a római tartózkodása elején abszolvált CALTIKI - IL MOSTRO IMMORTALE című 1959-es szörnyfilmre esett. Riccardo Freda/Mario Bava rendezte szuper-B-produkcióban mindentudó csillagászként magyarázta a forgatókönyvet kollégáinak és a nézőknek ---

"Ott álltam a Cinecittá bejárata előtt! Milyen messziről jöttem, és rövid idő alatt mennyi mindenen mentem keresztül, hogy idáig eljuthassak!
 
Azt akarják megtudni, volt-e égi jelenség abban az évben?
Nos, a bizánci császár asztronómusainak feljegyzéseiben valóban szerepel egy üstökös megjelenése. Az ősök úgy nevezték: Arsinoé.
 
 Gonosz csillagnak tartották, mert...
Nem látta valaki a szövegkönyvemet? Esküszöm, az előbb még itt volt a kezemben. Majd a szinkronban elintézik, engem várnak az 1-es műteremben, Charlton Hestonnal forgatom a Ben Hurt. Részemről a szerencse, uraim!