Lapzártakor az Uránia Nemzeti Filmszínházban filmvetítésekkel ünneplik a Kínai Népköztársaság megalapításának hetvenedik évfordulóját. Ellenforradalmi gesztusként ünnepeljük együtt a brit gyarmatosítók terrorja alatt készült hongkongi filmeket! A részvétel ingyenes.
Leong Po Chih, 香港
Also starring
Rik Van Nutter
Vonetta McGee
és egy bizonyos McGuffin, vagyis az apropóul szolgáló incidens: 1976 szeptemberében Belenko hadnagy dezertálást hajtott végre a szovjetek csodafegyverével, a nyugati szövetségesek által Foxbatként emlegetett MiG-25-össel.
Békés Megyei Népújság, 1976. 09.
A MiG vadászrepülőgépek körül kialakult hidegháborús mítosz a Reagan-korszak idején adta magát hollywoodi alapanyagnak - lásd Clint Eastwood Tűzrókáját (FIREFOX). Ki gondolta volna, hogy a hongkongiak évekkel korábban lecsaptak a témára, igaz, egy kémfilmbe illő átverés következményeként, de erről majd később.
A nyugatról lopott alkatrészekből összeszerelt FOXBAT-tel (kódneve: Woo Fook, ha netán valaki le akarja lopni a csehszlovák internetről - uloz) a külföldi piacokat akarták letámadni, a szövegkönyv angol nyelven íródott, a végén feljövő stáblista legalább annyi angolszász nevet tartalmaz, mint kínait. Nem kispályásokról van ám szó: Music composed & conducted by Roy Budd; Additional script material by Les Roberts; Script consultant Terence Young. Bizonyos országok plakátjain a háromszoros James Bond-veteránt tüntették fel rendezőként. A „new wave” csavar a történetben, hogy nem a szokásos nagystúdiós társprodukcióról van szó. A gyártó Bang! Bang! Films feltörekvő független cégként előzőleg az első igazi, realista hongkongi zsarufilmként ünnepelt JUMPING ASH-sel robbantott kasszát. A mellékesnek tűnő infóban rejlik a magyarázat arra, miért néz ki ez a "nemzetközi szuperprodukció" úgy, mint amit egy csapat fiatal hongkongi függetlenfilmes hajtott végre.
Kezdésnek némi stock footage igénybe vételével újrajátszódik Belenko szuperszónikus határátlépése Japánba. A CIA szolgálatában álló ügynök (Henry Silva) a repülőtéren megakadályozza, hogy a pilóta szovjet bérgyilkos áldozatává váljon, majd saját szakállára hozzálát teljesíteni titkosabbnál is titkosabb küldetését: beszivárog a gép átvizsgálását követő amerikai-japán katonai megbeszélésre, és az üvegszemébe épített fényképezőgéppel dokumentálja a MiG tervrajzait.
Az ázsiai körutazások során kihagyhatatlan szumóbirkózós közjáték után elintéző emberünket Hong Kongba szólítja a biznisz. Még mielőtt kimondanád, hogy Piedone!, a filmen úrrá lesz a kém, sci-fi, blaxploitation és komédia egyvelegéből kialakuló fejetlenség.

A fekete férfit családostul a Hiltonban szállásolta el, Rolls Royce-szal furikáztatta őket. Jimmy farmereket exportált Amerikába, volt New Yorkban egy üzlettársa. Biztos, ami biztos, őt kérte meg, hogy ellenőrizze az afroamerikai személyazonosságát. Reggel ejtette meg a telefonhívást, aznap délután a néger már hivatott is minket a hotelszobájába. Elkezdett szidni minket, mint a bokrot. "Miért akartok ti lecsekkoltatni engem? Jobb, ha nem szórakoztok velem, vagy felbéreljek én is valakit, hogy eltegyen titeket láb alól?" Ekkor jöttünk rá, hogy minket átvertek, és ez a szélhámos mennyire nagy befolyással bír. Még Terence Youngot is sikerült bepaliznia! Sajnos addigra ki lett fizetve az előleg, ráadásul Jimmy egy vagyont költött az elszállásolásukra. Visszaléptünk az üzlettől, de a szkript szerzői joga már a miénk volt. Jimmy a károk enyhítése végett Leong Po Chih-t bízta meg azzal, hogy írja át az egészet, aztán forgasson belőle egy filmet, amivel be tudna törni az amerikai piacra. A film végül túl sokba került és be sem mutatták Amerikában."

Az üzletkötésekkel egybekötött vacsorára Silván kívül hivatalos egy afroamerikai divattervezőnő (McGee a BLACULÁból), meg egy őrült tudós, a KGB-nek agykontroll drogot fejlesztő doktor Vod(-ka, Roy Chiao). A "dúsgazdag" vendéglátót egy foghíjas fehér fazon alakítja. Nem várt módon a mellékvágányról becsatlakozó kínai szakács jut főszerephez, amikor a tárgyalóasztal körül bénázva véletlenül lenyeli a cukorkás dobozba rejtett mikrofilmet.
A hongkongi közönség kedvében járó komikus, James Yi (RED PANTHER) még azt is megengedhette magának, hogy alkalomadtán kantoniul feleseljen, ilyenkor nagybetűvel szedett angol feliratok jelennek meg a kópián. A cukorkás incidenstől kezdve az érdekelt felek megállás nélkül kergetik a szerencsétlen szakácsot Hong Kong utcáin, Silva jobb híján egy utasokkal teli emeletes buszt köt el. Az előadás akció-fénypontját jelentő autós üldözés megtervezéséhez konzultánsként Vic Armstrongot kérték fel.
Sista' McGeeről kiderül, hogy valójában ügynök és úgy tud verekedni, mint Foxy Brown. Silva és CIA-megbízóját játszó Van Nutter nem éppen kungfumesterekként mozognak a terepen, a film színvonalán viszont nagyot dob az egyik proto-újhullámos jellemzője, a várost átszelő location work. A katyvaszból kirajzolódik a hely akkori szelleme, a szabadkikötő, ahol a világ vigécei összejönnek mindenfélével bizniszelni, a helyi kisember (a szakács) meg csak fut a pénze után a behajtók elől. A csatlósok között számos nyolcvanas években evidenciává váló arc köszön vissza ---
A politikailag semleges FOXBAT (az amcsik ugyanolyan sumákok, mint a ruszkik) elméletileg a 007-es ügynök után lőtt, gyakorlatilag inkább hasonlít egy utószinkronizált olasz B-filmre, hazai pályán pedig azokra a Jackie Chan fémjelezte akcióvígjátékokra (pl. RENDŐRSZTORI 4), amik tekercsről-tekercsre ugrálnak az attrakciók között. A megjelenési dátumra való tekintettel azt sem zárnám ki, hogy Leong Po Chih (THE ISLAND) hozzájárult egy újfajta hongkongi akciófilm alapjainak a lefektetéséhez. Szép, mint egy fülbe vájt fogkefe és a humánum véletlen találkozása a műtőasztalon.