2021. jĂșnius 13., vasĂĄrnap

đŸ‘œđŸ“ĄđŸ“șđŸ˜± TERRORVISION (1986)

Ted Nicolau, USA


I.sz. 1985-86 fordulĂłjĂĄn az Empire Pictures a virĂĄgkorĂĄt Ă©li, Charles Band uralkodĂĄsa alatt a kemĂ©ny amerikai valutĂĄĂ©rt megvĂĄsĂĄrolt rĂłmai stĂșdiĂłbirodalomban egymĂĄs utĂĄn kĂ©szĂŒlgetnek a B-kategĂłriĂĄs termĂ©kek, hogy aztĂĄn visszavĂĄltsĂĄk Ƒket lehetƑleg mĂ©g több amerikai valutĂĄra. Ez a tĂ©mĂĄjĂĄnĂĄl fogva direkt videĂłra termett horror-sci-fi-szitkom vidĂĄm anarchizmusĂĄval a legszĂłrakoztatĂłbb Empire-blƑdlik egyike. A nĂ©p nem vette az adĂĄst, a TERRORVISION folytatĂĄsok nĂ©lkĂŒl maradt. Egyszeri Ă©s megismĂ©telhetetlen. 


A TEXASI LÁNCFĆ°RÉSZES hangrögzĂ­tƑjekĂ©nt kezdƑ Ted Nicolau hasonlĂł mĂłdszerrel Ă©lt, mint Tobe HooperĂ©k a TEXAS CHAINSAW MASSACRE 2-ben: tudatmĂłdosĂ­tĂł szer hatĂĄsa alatt ("I've got stoned") kipĂ©cĂ©zte magĂĄnak a kor szimpĂĄtiĂĄra oda-vissza alkalmatlan egyedeit - a konzumidiĂłtĂĄkat, hedonista swingereket, survivalistĂĄkat,  MTV-freak tinĂ©dzsereket, kĂĄbeltĂ©vĂ© szerelƑket! -, Ă©s lelkiismeret furdalĂĄs nĂ©lkĂŒl a Szörny elĂ© vetette Ƒket. Ahhoz, hogy szebverzĂ­v tĂĄrsadalmi szatĂ­rakĂ©nt igazĂĄn harapjon a cucc, szĂŒksĂ©g lett volna egy Larry THE STUFF Cohen kaliberƱ lĂĄngĂ©szre. De ne legyĂŒnk telhetetlenek, mert ami papĂ­ron legfeljebb jĂłpofĂĄnak tƱnhetett, az a ripacskodĂĄsban szabad kezet kapott kultarcokkal (a B-kirĂĄlynƑ Mary Woronov & Gerrit Graham, Szacsvay LĂĄszlĂł AmerikĂĄba szakadt testvĂ©re) Ă©s egy elbƱvölƑen sĂĄrmos-slĂĄjmos monszterrel elƑadva egyenesen fergeteges. 

A Los Angeles-i völgylakĂłk tĂĄborĂĄt gyarapĂ­tĂł PuttermanĂ©k Ă©pp a legĂșjabb, kismilliĂł csatorna vĂ©telĂ©re alkalmas parabolaantennĂĄjukat prĂłbĂĄljĂĄk ki, amikor egy földönkĂ­vĂŒli lĂ©ny a televĂ­ziĂłkĂ©szĂŒlĂ©ken keresztĂŒl bebocsĂĄjtĂĄst nyer a lehetƑ legĂ­zlĂ©stelenebb pornĂł-popart-rĂłmai empire stĂ­lusban berendezett otthonukba. A Dolog tĂĄvoli rokonakĂ©nt a Hungry Beast nĂ©vre keresztelt E.T. kĂ©pes fĂ©lig-meddig ĂĄldozata bƑrĂ©be bĂșjni. "EmlĂ©kezz, fiĂș: a legjobb mĂłdszer az ellensĂ©g feltartĂłztatĂĄsĂĄra az agylövĂ©s!” A nagypapa ĂĄltal militarista szellemben nevelt legifjabb Putterman (a kölyök az egĂ©sz filmet egy M16-os gĂ©pkarabĂ©llyal a kezĂ©ben mĂĄszkĂĄlja vĂ©gig) prĂłbĂĄlja figyelmeztetni felmenƑit, de azok Ă©ppen a szexpartijuk beindĂ­tĂĄsĂĄval vannak elfoglalva. 


A nagypapi nincs többĂ© magĂĄnĂĄl, a rendƑrsĂ©g nem hajlandĂł kiszĂĄllni, nem marad mĂĄs vĂĄlasztĂĄs: a bolygĂłjĂĄn veszĂ©lyes hulladĂ©knak minƑsĂ­tett hĂĄziĂĄllatot a gyerekeknek be kell integrĂĄlniuk a sajĂĄt junk food – fehĂ©r angolszĂĄsz protestĂĄns heavy metal (W.A.S.P.) fĂ©mjelezte trash-kultĂșrĂĄjukba. A kis kapitalista elmĂ©kben felmerĂŒl a gondolat, hogy akĂĄr pĂ©nzre is vĂĄlthatnĂĄk a mutĂĄnst, ha a tĂ©vĂ©ben mutogatnĂĄk, Ă­gy hĂĄt a helyszĂ­nre hĂ­vjĂĄk MedĂșzĂĄt, a betelefonĂĄlĂłs horrorshow dermesztƑ cicimĂ©retekkel rendelkezƑ hĂĄzigazdĂĄjĂĄt, aki public domain szörnyfilmek vetĂ­tĂ©sĂ©bƑl szedte össze vagyonĂĄt (nesze neked, Elvira). Minden jĂł, ha jĂł a vĂ©ge: Hungry Beast a komplett csalĂĄdot felemĂ©szti. Kedves Mr. Spielberg, az Ă©hes fenevadat nem lehet megszelĂ­dĂ­teni, mĂ©g popkultĂșrĂĄval sem.

„Azt akartam, hogy olyan legyen a film, mint egy tizenkĂ©t Ă©ves gyerek rĂ©mĂĄlma.” (T.N.) A TERRORVISION megtekintĂ©se kisgyerekek szĂĄmĂĄra valĂłban okozhat ĂĄlmatlan Ă©jszakĂĄt, gondolom ezĂ©rt kapta meg annak idejĂ©n az R-besorolĂĄst. Van ugyanis a rĂ©m rendes csalĂĄdi komĂ©diĂĄnak egy nyĂĄlkĂĄs oldala, megelƑlegezve az Empire stĂșdiĂłban összeszerelĂ©s elƑtt ĂĄllĂł FROM BEYOND testhorrorjĂĄt Ă©s Brian Yuzna pĂĄr Ă©vvel kĂ©sƑbbi SOCIETY-jĂ©t. A kĂ©szĂ­tƑk nem akartak ujjat hĂșzni az MPAA-vel, ezĂ©rt spenĂłtzöldre festettĂ©k a gore-t, amitƑl csak mĂ©g szĂŒrreĂĄlisabb szĂ­nezetet kapott a Giovanni Natalucci (CALIGULA) papĂ­rmasĂ© dĂ­szletei között jĂĄtszĂłdĂł, Romano Albani (Argento's INFERNO) fĂ©nykĂ©pezte Technicolor-vĂ­ziĂł. 


A Videodrome Channel elƑfizetƑinek szemĂ©ben egyszerre fĂ©lelmetes Ă©s vĂĄgybeteljesĂ­tƑ az a koncepciĂł, hogy a tĂ©vĂ©den keresztĂŒl tĂĄmadnak a testrablĂłk (mint a DÉMONOK 2-ben), a filmbĂ©li földönkĂ­vĂŒlinek pedig az EARTH VS. THE FLYING SAUCERS rombolĂĄs-kĂ©psorai a szĂłrakozĂĄs non plus ultrĂĄja. „FöldlakĂłk, pusztĂ­tsĂĄtok el a vevƑberendezĂ©seiteket, a következƑ kĂ©tszĂĄz Ă©vben ne kapcsoljĂĄtok be a televĂ­ziĂłt!” – hangzik a tĂĄvoli galaxisbĂłl sugĂĄrzott figyelmeztetĂ©s mexikĂłi pankrĂĄciĂł Ă©s egy pornĂłfilm között. TĂșl kĂ©sƑ - a TV (update: internet) olyannyira szerves rĂ©szĂ©vĂ© vĂĄlt a civilizĂĄciĂłnknak, hogy nĂ©lkĂŒle elkĂ©pzelhetetlen lenne a földi Ă©let. Az ötvenes Ă©vek "vörös veszedelem" sci-fijeinek Reagan-korszakhoz igazĂ­tott vĂĄltozata szĂ©les vigyorral a pofĂĄjĂĄn riogat azzal, hogy a 24/24 tĂĄmadĂł tömegmĂ©dia a megszĂĄmlĂĄlhatatlan csatorna-csĂĄpjaival felzabĂĄlja az identitĂĄsodat.  
 
EgĂ©sz Ă©jjel a kĂ©pernyƑ villĂłdzĂł fĂ©nyĂ©ben tĂĄncolok 
BĂĄmulom, ahogy MedĂșza szemei zölddĂ© vĂĄltoznak
De a sajĂĄt tĂŒkörkĂ©pemet mĂ©g sosem lĂĄttam
(The Fibonaccis fƑcímdal)