Cheang Pou Soi, 香港
A milleniumi Hong Kong Horror üdvöskéjeként bemutatkozó Soi Cheang két paráztatás (NEW BLOOD; HOME SWEET HOME) között rendezte meg ezt a sokkoló eszközöktől sem visszariadó akcióthrillert. A LOVE BATTLEFIELD-del a fiatal rendező (szül. 1972) több-kevesebb sikerrel a mentorai nyomába szegődött; név szerint Ringo Lam (akinek asszisztense volt a VICTIM forgatásán), Johnnie To (a forgatókönyvíró Szeto Kam Yuen a Milkyway veteránja) és Joe Ma (producer). Utóbbi párkapcsolati komédiákkal csinálta meg a szerencséjét: FIGHTING FOR LOVE, FIRST LOVE UNLIMITED; LOVE UNDERCOVER.
A festői szépségű folyóparton egy fiú meg egy lány ’meet cute’ ---
A kezdés ne szegje kedvét a Lam-To párosra szavazóknak, a LOVE kifürkészhetetlen útjai tényleg a BATTLEFIELD-re vezetnek, miután a fiúval a kocsija csomagtartójában egy sebesült gengszter néz farkasszemet.
A road movie jelleget öltő történések főbb állomásai: kisebb egységnyi rendőrjárőr lemészárlása a parkolóban → véres közúti baleset a felüljárón → pénzszállító páncélautó kirablása a belvárosban → párbaj a kikötőben. Mindez a legnemesebb Made in Hong Kong hagyományok mentén, forgatási engedély nélkül, kutyafuttában. Itt jegyzem meg, hogy 2004-ben volt kerek húsz esztendeje, hogy bemutatták a LONG ARM OF THE LAW-t. A jubileum alkalmából a LOVE BATTLEFIELD rögtön az elején felidéz egy plakátra került mozzanatot a kultfilmé vált egykori kasszasikerből.
A sürgősségi osztályon ápolóként dolgozó, végtelenül jóindulatú srácot foglyul ejtő bűnözők mandarin nyelven beszélnek és nem ismernek kegyelmet, pláne azután, hogy egy drogügyletben a helyi triádok átbaszták őket. Az idegen területre behatolt "katonák" testvérisége olyan összetartó erőt képez, amivel szemben az ex-Royal Hong Kong Police Force is kevésnek bizonyul. „A hongkongiakban nem lehet megbízni” felkiáltással a banda egyterűbe vágja magát és várost átszelő ámokfutásba kezd, miközben a lány a kölcsönkapott sportkocsival barátja keresésére indul.
A piszlicsáré dolgok miatt aznap reggel összeveszett párocska súlya a bandavezér és terhes felesége közti ’míg a halál el nem választ’ kötődés tükrében mérettetik meg. A mondás, miszerint a szerelem mindent legyőz patthelyzetet teremt, lévén a háborúban mindkét fél körömszakadtáig kitart. „Túl könnyű az életetek” – hányja a hongkongiak szemére a már-már imponálóan rendíthetetlen bandavezér. Amikor mindenki azt gondolja a másikról, hogy nincs létjogosultsága, az belekódolja a végzetet egy poszt-handover stressz szindróma tüneteit mutató hongkongi filmbe.
Félreértés ne essék, elvtársak, a hongkongi-kínai együttműködésben (!) létrejött produkció nem az „egy ország, két rendszer” elv lehetetlenségét előre vetítő politikai pamflet, hiszen véletlenül sem mondják ki benne, hogy a gengszterek az anyaországból jöttek (a szavajárásuk, az öltözködésük úgyis mindent elárul). Maradjunk abban, hogy a folyamatos feszült helyzetekre kiélezett melodrámával Soi Cheang a horrorfilmjeinek tematikáját ültette át másik műfajba. A NEW BLOOD kísértete jószándékú véradókat terrorizál, hogy a túlvilágon együtt legyen kómában fekvő szerelmével; a
HOME SWEET HOME az anyai szeretet szélsőséges megnyilvánulásának ad otthont; a LOVE BATTLEFIELD-ben a kétségbeesés egy szétesett párkapcsolatot ragaszt újra össze. Úgy tűnik, Cheang filmjeiben poklot kell járni ahhoz, hogy a szeretet ereje megmutatkozzon.
Tudatában annak, hogy fiatal célcsoportnak készít közönségfilmet popsztárral a főszerepben, a vizuális típusú rendező bombasztikus módszerekkel kommunikál, az a szakítós rész az elején vagy a komplett befejezés kantopop videóklipbe illő. A sorsszerű véletlenekben bővelkedő cselekmény egymással párhuzamba állítható ellenfelekkel a film
milkywayes jellegét erősíti. Ugyanezen a nagyvárosi csatamezőn a mesterek - Lam & To - valahogy természetesebben mozogtak, de a gyermekbetegségei csak annyit vonnak le a LOVE BATTLEFIELD értékéből, hogy nem olyan fullosan príma, mint a
FULL ALERT vagy az
EXPECT THE UNEXPECTED. Máskülönben tök jó ürügyként szolgált ahhoz, hogy megnézzek egy romantikus filmet, és még a Deliriára is felfért.
💘🔫