2019. január 6., vasárnap

FULL ALERT (1997)

Ringo Lam, 香港



Hong Kong küszöbön álló visszacsatolása meg egy kiábrándító amerikai megbízatás újra csúcsformába taszította Ringo Lamot, aki évek óta nem tett vászonra ennyire hatásos munkát. A FULL CONTACT heroic bloodshed fantáziájához képest a FULL ALERT full realista módon lett kivitelezve, a nagy kedvenc A FRANCIA KAPCSOLAT nyomdokain, néhány korabeli hollywoodi kasszasiker (DIE HARD 3, HEAT) elemeit átemelő forgatókönyvvel. Lam szülővárosához intézett rekviemjében újfent addig hajszolja szereplőit, míg azok képletesen lángra nem kapnak. 


A megszállott zsaru és a megszállott bűnöző (Lau Ching Wan és Francis Ng, a helyi filmipar akkor legjobbnak számító férfiszínészei) nagyvároson átívelő párharca egy végig magasfeszültség alatt működő rabló-pandúrosdi, a gerilla módszerekkel felvett akciójelenetek közül az autós üldözés a maga sportágában világbajnok. Régebbi HK-klasszikusokhoz képest a FULL ALERT már házimozi-hangrendszerünkkel is kompatibilis, köszönhetően az élő hang - dolby sztereo keverésnek. Ami  azonban kiemeli a rutinból és egyenesen hátborzongatóvá teszi a filmet, az a jövőtől való szorongás és az abból fakadó tehetetlen frusztráció, amit nem túlzás, az összes képkockába beleöltek. 


Kína mitikus történelmi figuráiról elnevezett főszereplők (Kwan generális, a párbajok istene vs. Pao bíró, az igazságosság mintaképe) egyazon érme két oldalát testesítik meg, az elveszett lelkek ugyanazokat a vágyakat és félelmeket cipelik magukkal. A rendező egyfolytában a karakterek egymásra tükröztetésével játszik, a törvény embere saját árnyékát kergeti a városon keresztül. Szakítva az erőszakban látványosan tobzódó heroic bloodshed hagyományaival, központi témaként jelenik meg az emberélet kioltásával járó bűntudat, a halál puszta látványától való rettegés; a film egyik noiros sajátossága, hogy minden pisztolylövés komoly sebet ejt a ravaszt meghúzó pszichéjén.



Ringo Lam, a javíthatatlan agitátor kifinomultabb módon, de aktuálpolitikai fegyverként is felhasználta a FULL ALERT-et. Ezt legkésőbb akkor vesszük észre, amikor Kwan és mandarinul társalgó tettestársai mezei bankfiók helyett a kapitalista nagyváros jelképének, a lóversenypályának a széfjét tervezik kipakolni a visszacsatolás előestéjén. A gondolat annyira hajmeresztő, hogy csakis szimbolikus (forgatókönyvírói) gesztus állhat mögötte. „Csak visszaveszem, ami az enyém volt” – jelenti be a bosszúszomjas, vérig sértett bűnöző, miközben a városlakók akkora összegű fogadásokat kötöttek a lovin, mintha nem lenne holnap. A megrendítő befejezésben a győztes kihirdetése idegösszeomlás miatt elmarad, a stáblista vihar előtti csenddel hagyja magára nézőjét. Ha a látottakat vesszük alapul - egy közel tökéletes zsaru-thriller -, a krízishelyzetből a rendező jött ki a legjobban.

1955-2018