(2018. február)
2018. december ---
Valami szívmelengető szörnyűségre vágysz az ünnepek alatt? Mire vársz, kölcsönözd ki Roger Corman manufaktúrájában gyártott premierkazettánkat! A SZÖRNYETEG A MOSTOHÁM című színes, szinkronizált amerikai filmet a horrorkomédiák polcán találod, a Hamikák alatt. Ne aggódj, '93 óta mindig van bent belőle egy példány.
(Lefújja a port a kazettáról.)
Corman ötvenes évekbeli filléres csodáinak DTV felújításában (NOT OF THIS EARTH + THE WASP WOMAN = STEPMONSTER) a földönkívüli mostoha az anyafigura eltakarításával férkőzik be a családba, az egy szem fiúgyermek legnagyobb bánatára. A szexi külső mögé rejtőző szörnyella legyőzéséhez az útmutatót egy a film cselekményét tükröző képregény szolgáltatja (ezzel a posztmodern forgatókönyvírói fogással legutóbb a LOGAN-ben találkoztam). Az értelmi szerzőknek valószínűleg eszébe juthatott Erich Zann muzsikája; a rövid, de velős H.P. Lovecraft novellában "éjbe vonító hegedű pokoli őrjöngésével" lehet csak kordában tartani a pokolfajzatot. A kertvárosi szörnytámadások közül legalább egy (az újságos fiú) megkörnyékezi az R-besorolást.
Az egészben a legszebb, hogy miközben allegorikus meseként a konzervatív családi értékekről papol, végig szoros szövetségben marad célközönségével, azokkal a kiskorúakkal, akik a szülői felügyelet elől fantáziavilágokba menekülve próbálják megteremteni saját kis életterüket. Családi szórakoztatás ígéretével érzésem szerint kifejezetten olyan képregényfaló, szörnymániás amerikai lurkóknak szánhatták, mint amilyenek maguk a készítők is voltak egykoron (a stáblistán ötletgazdaként Fred Olen Ray neve szerepel). A SZÖRNYETEG A MOSTOHÁM - a maga kábeltévés matinéműsorokat idéző színvonalán - a PHANTASM - FRIGHT NIGHT - THE MONSTER SQUAD képviselte ifjúsági horror/sci-fi kalandok sorát gyarapítja.
(Lefújja a port a kazettáról.)
Corman ötvenes évekbeli filléres csodáinak DTV felújításában (NOT OF THIS EARTH + THE WASP WOMAN = STEPMONSTER) a földönkívüli mostoha az anyafigura eltakarításával férkőzik be a családba, az egy szem fiúgyermek legnagyobb bánatára. A szexi külső mögé rejtőző szörnyella legyőzéséhez az útmutatót egy a film cselekményét tükröző képregény szolgáltatja (ezzel a posztmodern forgatókönyvírói fogással legutóbb a LOGAN-ben találkoztam). Az értelmi szerzőknek valószínűleg eszébe juthatott Erich Zann muzsikája; a rövid, de velős H.P. Lovecraft novellában "éjbe vonító hegedű pokoli őrjöngésével" lehet csak kordában tartani a pokolfajzatot. A kertvárosi szörnytámadások közül legalább egy (az újságos fiú) megkörnyékezi az R-besorolást.
Az egészben a legszebb, hogy miközben allegorikus meseként a konzervatív családi értékekről papol, végig szoros szövetségben marad célközönségével, azokkal a kiskorúakkal, akik a szülői felügyelet elől fantáziavilágokba menekülve próbálják megteremteni saját kis életterüket. Családi szórakoztatás ígéretével érzésem szerint kifejezetten olyan képregényfaló, szörnymániás amerikai lurkóknak szánhatták, mint amilyenek maguk a készítők is voltak egykoron (a stáblistán ötletgazdaként Fred Olen Ray neve szerepel). A SZÖRNYETEG A MOSTOHÁM - a maga kábeltévés matinéműsorokat idéző színvonalán - a PHANTASM - FRIGHT NIGHT - THE MONSTER SQUAD képviselte ifjúsági horror/sci-fi kalandok sorát gyarapítja.
A bájosan együgyű sztorit bájosan együgyű típusfigurák keltik életre. A gonosz mostoha, a Mel Gibsonra emlékeztető fater, kiskamaszok vágyálmait megtestesítő szomszéd csaj épp csak annyira lettek karikírozva, hogy a vígjáték ne fulladjon tenyérbemászó paródiába. Turha, a heavy metal dude szerepében különleges vendégművész:
A trükkrészleg a jó öreg gumikosztümös megoldást egy korai CGI-módszerrel (morphing) dobta fel. A maszkmester Gabe Bartalos előzőleg a BASKET CASE folytatásain dolgozott, amiből egyenesen következik, hogy betettek egy "mi van a kosárban?" jelenetet (a mostoha egy kosárban tartja nagyétkű kis gremlinjét). Az operatőr személyében +1 Oscar-díjas, aki Roger Corman istállójából indulva kapaszkodott fel a szakma csúcsára (Wally Pfister). A vége fele elhangzó apa-fiú párbeszéd naprakészen vicces:
A trükkrészleg a jó öreg gumikosztümös megoldást egy korai CGI-módszerrel (morphing) dobta fel. A maszkmester Gabe Bartalos előzőleg a BASKET CASE folytatásain dolgozott, amiből egyenesen következik, hogy betettek egy "mi van a kosárban?" jelenetet (a mostoha egy kosárban tartja nagyétkű kis gremlinjét). Az operatőr személyében +1 Oscar-díjas, aki Roger Corman istállójából indulva kapaszkodott fel a szakma csúcsára (Wally Pfister). A vége fele elhangzó apa-fiú párbeszéd naprakészen vicces:
- Aquaman a kedvenc képregényhősöm.
- Aquaman?! Jaj apa, őt senki sem bírja.
Ha Corman sejtette volna, akkor ma lenne egy Imdb-n 2.1-re pontozott Aquaman-filmünk.