2020. április 15., szerda

RAGAZZA TUTTA NUDA ASSASSINATA NEL PARCO (1972)

Alfonso Brescia, olasz-spanyol


ANYASZÜLT MEZTELEN LÁNYT MEGGYILKOLTAK A PARKBAN – a Giallo Hírlap szalagcíme szaftos bűnügyet ígért. Alfonso Brescia előző krimije, az IL TUO DOLCE CORPO DA UCCIDERE egész jól sült el; két évvel később tett kirándulása a műfajba kevesebb humorral él, ellenben a piaci igényekhez igazodva több benne a meztelen lány. 


Az biztos, hogy az olaszok tudták, hogyan kell belecsapni a lecsóba. Fekete-fehér dokumentumfelvételeken szőnyegbombázzák Berlint, miközben náci katonatiszt hidegvérrel felrobbant egy anyát gyermekével. So far, so gut, jöhet a főcím ---


1972, Madrid: a vidámpark szellemvasútján főbe lövik Johannes Wanterburger milliomost. Wanterburger úr a halála napján kötött egymillió dolláros életbiztosítást, a biztosító magától értetődően az örökösökre - az özvegy és két felnőtt lánya - gyanakszik. A cégvezető a legjobb ügynökét, Chris Bayert állítja rá az ügyre. A fess férfiú először a legfiatalabb lányt csábítja el.  


A korabeli Edwige Fenech-divat szerint szabott leányzót (angyali arc, hosszú, fekete haj, neurotikus tünetek) ismeretlen telefonáló zaklatja, az éjszaka közepén a fekete esőkabátos alak személyesen is tiszteletét teszi otthonában. Az argentós közjáték másnapján a szerelmesek jódolgukban elmennek kikapcsolódni az ominózus vidámparkba. Ekkor szólalt meg bennem a NIGHTMARE CITY-szurkoló: de hiszen már jártam ott! Ebben a szórakoztató központban zajlott a nagy spanyol-olasz honvédő zombiháború utolsó ütközete ---
Esetünkben is fontos szerepet fog játszani a vidámpark hullámvasútja, de ne rohanjunk előre, pedig néha szívesen megtennénk, amikor a bizonyos típusú giallókra jellemző romantikázás kezd az idegeinkre menni. 


Újdonsült barátnőjének bugyiján keresztül Bayer bejut a Wanterburger-família birtokára, ahol immáron három nőszemélytől körülvéve folytathatja nyomozását. És micsoda nők! Egyikük szívbeteg nyuszi, a másik nimfomániás dög, a még mindig vonzó anyukájuk alkoholba fojtja bánatát. Punt E Mes, J&B meg egy pezsgőmárka a díszletek állandó elemei. A vérre szomjazó nézőnek egészen az ötvenedik percig kell várnia, mire végre-valahára meggyilkolják az Anyaszült Meztelen Lányt a Parkban.  


Elkövetődik még néhány szolid gyilkosság, erőszak terén a film mértéktartásról tanúskodik (-1 pont). „Nem kéne megjavíttatni a korlátot?”- kérdezi a rendőrfelügyelő sokat sejtetően. Aznap éjjel valaki kizuhan a villa teraszáról. Vissza a vidámparkba. Az eredeti tervek szerint a bécsi Prater területén játszódott volna a történet a náci megszállás után, csak aztán a spanyol társproducerek a jelenkor Madridjára optimalizálták a dolgot, viszont a német neveket megtartották (Günthernek hívják az istállófiút, a felügyelőt Hubernek usw). 


Az ÖRDÖNGÖSÖK szellemével riogató írók a végére olyan fordulatot tartogatnak, ami a tapasztaltabb giallistákat is meglepheti. A kényelmes hátradőlésre és ahhoz illő lounge-muzsikára (Carlo Savina) berendezkedő krimi a gótikus hagyományok megidézésével próbálja gatyába rázni magát. A végkifejletért két plusz pont is jár: egyrészt, mert szépen bezárja a kört, értelmet adva a végig lógva hagyott háborús flashbacknek, másrészt olyan indítékkal szolgál, ami ugyan nem biztos, hogy kiállná a józan paraszti észjárás próbáját, de kellően „giallós”. 


A piszok jóképű Robert Hoffman (később Umberto Lenzi vele forgatta SPASMO című giallóját, valamint főszerepelt a PASSI DI DANZA SU UNA LAMA DI RASOIO-ban) és a nem kevésbé gyönyörű Pilar Velazquez párosa mintha egy fotoromanzo lapjairól lépett volna ki, egydimenziós színészi játékukat nevezhetjük stílszerűnek. A fajsúlyos arcokat a mellékszerepekben találjuk, Adolfo Celi és Philippe Leroy képében. Bruno, az inas is nagy arc, őneki 134 kreditje van az Imdb-n, 35-tel több, mint a szobalányt játszó színésznőnek. Hozzájuk képest Howard Ross (az istállófiú) a maga 77-jével elbújhat a szénakazalban.


Két krimije alapján elmondható, hogy Alfonso Brescia rendező nem rendelkezett se Sergio Martino ösztönös érzékiségével, se Dario Argento újító szándékú modernitásával. A futószalag mellett lassan egy évtizede dolgozó szakmunkásként volt annyi rutinja, hogy fogyasztásra alkalmas terméket szállítson le megrendelőinek. Higgye el, Huber felügyelő, lesz ennél még rosszabb.