2014. június 29., vasárnap

MADHOUSE (1974)

Jim Clark, angol


(A bejegyzést a buzilobbi támogatta.)

A príma primisszima THEATER OF BLOOD dvdjének hátoldalára préselték rá az American International Pictures - Amicus társprodukciót, melyben együtt látható a két horrorikon, Vincent Price és Peter Cushing. A nagy találkozás mellett a MADHOUSE másik érdekessége, hogy általa a filmipar kulisszái közé keveredünk, ahol aztán az ilyenkor szinte magától értetődő önreflexió egészen különös formát ölt. Ez lenne az utolsó fő-főszerepét eljátszó Vincent Price TARGETS-sze?


Paul Toombes horrorsztár (Vincent Price) fénykorában Dr. Halálként riogatta a nagyérdeműt gótikus horrorfilmjeiben. Toombes barátjával, a színészi pályáját forgatókönyvírásra cserélő Herbert Flay-jel (Peter Cushing) közösen alkotta meg népszerű rémkarakterét. A MADHOUSE-ban előforduló valamennyi Dr. Halál filmrészlet valójában archív anyag a Price főszereplésével készült Edgar Allan Poe adaptációkból – nesze nektek önreflexió, bár az AIP-t ismerve elképzelhető, hogy egyszerűen csak sajnálták eredeti Dr. Halál jelenetek elkészítésére fordítani a pénzt. A filmek-a-filmben jóvoltából pillanatokra felbukkanó két másik horrorlegenda főcímre került,
holott akkor már évek óta mindketten a túlvilágon tartózkodtak. A halál és az AIP nem válogatott az eszközökben...


Az ötödik Dr. Halál film sikerét ünneplő hollywoodi partin az addig agglegény életet élő Toombes bejelenti, hogy elveszi feleségül az egyik áldozatát játszó fiatal színésznőcskét. Pár perccel később a társaságban jelen lévő szexproducertől (Robert Quarry, a COUNT YORGA vámpírja) megtudja, hogy választottja korábban erotikus filmekben meztelenkedett. Még pár perc, és a szőke cicababát egy tizenöt centis pengéjű késsel lefejezi a Dr. Halál kosztümbe öltözött gyilkos. Sikoly™!

Akció: 
Reakció:

Az idegösszeroppant, karrierjét szüneteltető Toombes tizenkét évvel később London felé veszi az irányt, ahol már várja forgatókönyvíró barátja és a szexiparból időközben televíziózásra váltott arrogáns producer, hogy közösen kezdjenek bele egy új Dr. Halál tévésorozatba. A való életén egyszer már elhatalmasodott szerepet vonakodva elvállaló színész baljós előérzete beigazolódik: még el sem kezdődött a forgatás, a címszereplő a kamerákon kívül újra gyilkol.


Az egy évvel ezelőtti  THEATER OF BLOOD-ban oly nagy élvezettel lubickoló Vincent Price-on a fáradság jelei mutatkoznak, tudva lévő, hogy karrierjének ezen szakaszában az idősödő sztárnak nem volt éppen rózsás a viszonya az AIP vezetőségével. Robert Quarry színész a Fangoriában: "Minden egyes (AIP) film egyre rosszabb lett. Mint a MADHOUSE, ami az utolsó volt, amit Vincent és én közösen csináltunk. Szombaton megérkeztünk Angliába, vasárnap este elküldték nekünk a szkriptet, másnap reggel kezdtünk forgatni. Felhívtuk egymást és mindketten egyetértettünk, hogy a forgatókönyv a legnagyobb baromság, amit valaha olvastunk. Vincent szerződése lejárt, az enyém még egy évig érvényben volt, ezen a ponton az AIP már próbált megszabadulni tőlünk." Toombes sopánkodása a horroripar állapotáról minden bizonnyal Price szívéből szólt.


A vágógént befutott angol Jim Clark (MARATON ÉLETRE-HALÁLRA, THE KILLING FIELDS - utóbbiért Oscar-díjat kapott) rendezése szódával elmegy kategória, a gótikus kliséket giallós gyilkosságokkal fűszerező horrorjelenetezései iskolás változata mindannak, amit Mario Bava emelt szinten művelt. Nem véletlenül említem Bavát: Dr. Halál ránézésre közeli rokona a szintén AIP-kötődésű BARON BLOOD Vérbárójának. DR. PHIBES vagy a THEATER OF BLOOD fekete humora ebben a filmben hiánycikk, egyedül a befejezés a vászonról kilépő Price-szal sikerült valóban eszelősre. A hetvenes évek derekán keresztúthoz érkezett műfaj elágazásánál tanácstalanul álló gótikus thriller összességében alkalmas egy másfél órányi retro-szórakozásra (akár rá is foghatjuk, hogy protoslasher), a benne lévő potenciál azonban kiaknázatlanul maradt.


Itt a vége, fuss el véle? Nos, létezik egy olvasat, melynek tükrében a MADHOUSE rögtön érdekesebbé válik, a gyilkosságok mögötti ködös indíték kitisztul, az önreflexió hangsúlyosabb szerepet kap. Főszerepben Vincent Price rózsaszín szatén pizsamája, és a színész eltitkolt, de Hollywoodban pletyka szinten köztudott biszexualitása.


- Ki az a Dr. Halál? Elmondom. Herbert és én közösen teremtettük. Nem, nem teremtettük, saját magunkban találtuk. Belenéztünk a lelkünk mélyére és már ott volt, és mindig is ott lesz.

A hátborzongató elmélet lényege: a főszereplőt szimbolikusan és szó szerint kísértő Dr. Halál nem más, mint Paul Toombes és Herbert Flay "szerelemgyereke", a két férfi elfojtott homoszexualitásának szörnyszülötte. A jelzések épp csak annyira feltűnőek, hogy ne szúrják ki a szemet. Az Anglia felé tartó hajóúton a kabinba belopódzó szexi szőkeség felajánlja szolgálatait, de a színész határozottan ajtót mutat a fiatal lánynak.


Price köntösben (alatta a hajón már megcsodált rózsaszín pizsamájával), gyertyatartóval a kezében bolyong a sötét kastélyban - ez a gótikus rémfilmek tipikus női szerepköre. A Szivárvány (!) Televízióban zajló forgatáson a producer, hogy szexepilt adjon a sorozatnak, beleírat a forgatókönyvbe egy női segédet - Dr. Deathnek sosem volt asszisztense! háborodik fel a dívaként viselkedő Toombes. Dr. Halál, a női nemnek nemet mondó homo-szörny mindkét említett nőszemélyt eltakarítja az útból.


A film "szőke ribanc" gyilkosságai közül az első Toombes (hetero) házasságra való próbálkozásának csúfos következménye. Herbert Flay szintén egy régi Dr. Halál filmben szereplő színésznőt vett feleségül, ennek következménye talán még látványosabb. Férje szexuális érdeklődésének híján a nő veszélyes kalandokba menekült, és most testileg-lelkileg összetörve, Flay házának horrordíszlet-szerűen berendezett pincéjében tengődik, mint az Alkony sugárút gótikus szörnyellája.


Toombes, abban a skizofrén hitben, hogy sötét énje, Dr. Halál követi el a gyilkosságokat, karakterbe kerülve magára gyújtja a díszletet. Valójában a háttérbe húzódó Flaynek van szüksége Dr. Halálra, ő akarja hivatalosan is eljátszani az elfojtott vágyait a felszabadító erőszakba csatornázó monstrumot. A meghökkentő utolsó jelenetben a Peter Cushinggá maszkírozott Vincent Price-t Peter Cushing alakítja. A két horrorsztár bizarr szimbiózisa, Toombes és Flay "házassága" szavatolja Dr. Halál halhatatlanságát. Tiszta őrültek háza.