2008. november 10., hétfő

THE RAPIST (1994)

Cha Chuen Yee, 香港


KISS OF DEATHRED TO KILL, DAZE RAPER, A DAY WITHOUT POLICEMAN, THE RAPIST --- Csak nem egy trend kezd itt körvonalazódni? RAPED BY AN ANGEL, RAPE TRAP, BLOODY BEAST, PEEPING TOM... Hong Kong nemierőszak-fixációjának celluloidlenyomatai mentális higiéniánk karbantartására ugyan nem, de jobbérzésű filmbarátaink riogatására kiválóan alkalmasak.

A "Hongkongi különleges bűnesetek" (香港奇案)* alosztálya ezúttal Cha Chuen Yee irányítása alatt rekonstruál. Cha már a LEGAL INNOCENCE-szel bizonyította, hogy ért a true crime nyelvén (három HK-oszkárjelölés), sajnos a ONCE UPON A TIME IN TRIAD SOCIETY 1+2-vel ismét piedesztálra emelt rendező később elaprózta tehetségét. Utolsó emlékezetes dobása a ONE NITE IN MONGKOK télapósipkás mutterfuckere volt, azt ő alakította. Most kapcsoljuk a helyszínt:


A hetvenes évek túlnépesedésével együttjáró lakáshiány megoldására óriási méretű, apró apartmanokkal telezsúfolt betonházakat húztak fel HK külterületén. A félmillió embert tömörítő Tuen Mun New Town lakótelepe két dologról híresült el (legalábbis a filmvásznon): a területet kézbentartó Suen Yee On triádokról, akik a környék iskoláiból toboroznak tagokat, és a Tuen Mun-i szatírokról. A legismertebb az az 1993-ban elfogott példány, aki két produkcióban is főszerepet kapott.


A THE RAPIST hűen követi az eseményeket**, hol az elkövető, hol a rendőrség szemszögén keresztül. Komoly pszichológiai analízist ne várjunk, a Nikkatsu rape-pinkjeinek mintájára a cat.III filmek is elsősorban titillálni voltak hivatottak, a gyermekkori trauma okozta lelki sérülések ábrázolása is kizárólag egy-két ütős képsor kedvéért kapott helyet.
Az akkori police procedural igen kezdetleges volt a mai CSI-hoz képest, egyszerűen kiküldtek néhány rendőrt járőrözni, és miután ez nem vezetett eredményre, civilruhás rendőrnőkkel próbálták csapdába csalni a rapistát.
A film kategóriájához illően over-the-top módban nyomul, a fényképezés a RED TO KILL markáns képi világát hozza, az ominózus szintetizátorklavírozás szintén zsáneri, a vágás egyszerűen hibátlan (emiatt kapott is egy HKFA-jelölést!). Ha intenzitásában nem is vetekszik Billy Tang filmjeivel, előfordul, hogy megközelíti azokat, és akkor megint ott vagyunk, ahol a part szakad: egy kommersz horror/thriller magáról megfeledkezve élvezkedik az erőszakban.


A legnagyobb frászt a végére tartogatják. Az akkorra már sorozatgyilkossá avanzsált elkövető egy sötét, bekamerázott rendőrségi szobában emlékszik vissza az utolsó húzására. Olyan intenzív flashbacket kapunk itt, amit még én sem tudtam egykönnyen végignézni.
Valószínűleg ez is rendkívül alacsony költségvetéssel, díszletek nélkül, az eredeti helyszíneket használva készült, és ez kölcsönöz a produkciónak némi realitásfaktort. A szemfülesebbek még egy kis média-fityiszt is felismerhetnek, amint a tévé nagy elánnal tudosító riportere halálra rémít egy liftből kiszálló nőt.
Összegezve a látottakat: igazi feel-good történet, tökéletes randi-film.

* A háromkategóriás főcímeken előforduló 香港奇案 talán a Shaw Brothers THE CRIMINALS szériájára utal. A true crime zsáner origójának ötödik része (THE TEENAGER'S NIGHTMARE) a RED TO KILL és a THE RAPIST hetvenes évekbeli ikertestvére.
-