2021. j√ļnius 13., vas√°rnap

ūüĎĹūüď°ūüďļūüėĪ TERRORVISION (1986)

Ted Nicolau, USA


I.sz. 1985-86 fordul√≥j√°n az Empire Pictures a vir√°gkor√°t √©li, Charles Band uralkod√°sa alatt a kem√©ny amerikai valut√°√©rt megv√°s√°rolt r√≥mai st√ļdi√≥birodalomban egym√°s ut√°n k√©sz√ľlgetnek a B-kateg√≥ri√°s term√©kek, hogy azt√°n visszav√°lts√°k ŇĎket lehetŇĎleg m√©g t√∂bb amerikai valut√°ra. Ez a t√©m√°j√°n√°l fogva direkt vide√≥ra termett horror-sci-fi-szitkom vid√°m anarchizmus√°val a legsz√≥rakoztat√≥bb Empire-blŇĎdlik egyike. A n√©p nem vette az ad√°st, a TERRORVISION folytat√°sok n√©lk√ľl maradt. Egyszeri √©s megism√©telhetetlen. 


A TEXASI L√ĀNCFŇįR√ČSZES hangr√∂gz√≠tŇĎjek√©nt kezdŇĎ Ted Nicolau hasonl√≥ m√≥dszerrel √©lt, mint Tobe Hooper√©k a TEXAS CHAINSAW MASSACRE 2-ben: tudatm√≥dos√≠t√≥ szer hat√°sa alatt ("I've got stoned") kip√©c√©zte mag√°nak a kor szimp√°ti√°ra oda-vissza alkalmatlan egyedeit - a konzumidi√≥t√°kat, swingereket, survivalist√°kat,  MTV-freak tin√©dzsereket, k√°belt√©v√© szerelŇĎket! -, √©s lelkiismeret furdal√°s n√©lk√ľl a Sz√∂rny el√© vetette ŇĎket. Ahhoz, hogy szebverz√≠v t√°rsadalmi szat√≠rak√©nt igaz√°n harapjon a cucc, sz√ľks√©g lett volna egy Larry THE STUFF Cohen kaliberŇĪ l√°ng√©szre. De ne legy√ľnk telhetetlenek, mert ami pap√≠ron legfeljebb j√≥pof√°nak tŇĪnhetett, az a ripacskod√°sban szabad kezet kapott kultarcokkal (a B-kir√°lynŇĎ Mary Woronov & Gerrit Graham, Szacsvay L√°szl√≥ Amerik√°ba szakadt testv√©re) √©s egy elbŇĪv√∂lŇĎen s√°rmos-sl√°jmos monszterrel elŇĎadva egyenesen fergeteges. 

A Los Angeles-i v√∂lgylak√≥k t√°bor√°t gyarap√≠t√≥ Putterman√©k √©pp a leg√ļjabb, kismilli√≥ csatorna v√©tel√©re alkalmas parabolaantenn√°jukat pr√≥b√°lj√°k ki, amikor egy f√∂ld√∂nk√≠v√ľli l√©ny a telev√≠zi√≥k√©sz√ľl√©ken kereszt√ľl bebocs√°jt√°st nyer a lehetŇĎ leg√≠zl√©stelenebb porn√≥-popart-r√≥mai empire st√≠lusban berendezett otthonukba. A Dolog t√°voli rokonak√©nt a Hungry Beast n√©vre keresztelt E.T. k√©pes f√©lig-meddig √°ldozata bŇĎr√©be b√ļjni. "Eml√©kezz, fi√ļ: a legjobb m√≥dszer az ellens√©g feltart√≥ztat√°s√°ra az agyl√∂v√©s!” A nagypapa √°ltal militarista szellemben nevelt legifjabb Putterman (a k√∂ly√∂k az eg√©sz filmet egy M16-os g√©pkarab√©llyal a kez√©ben m√°szk√°lja v√©gig) pr√≥b√°lja figyelmeztetni felmenŇĎit, de azok √©ppen a szexpartijuk beind√≠t√°s√°val vannak elfoglalva. 


A nagypapi nincs t√∂bb√© mag√°n√°l, a rendŇĎrs√©g nem hajland√≥ kisz√°llni, nem marad m√°s v√°laszt√°s: a bolyg√≥j√°n vesz√©lyes hullad√©knak minŇĎs√≠tett h√°zi√°llatot a gyerekeknek be kell integr√°lniuk a saj√°t junk food – feh√©r angolsz√°sz protest√°ns heavy metal (W.A.S.P.) f√©mjelezte trash-kult√ļr√°jukba. A kis kapitalista elm√©kben felmer√ľl a gondolat, hogy ak√°r p√©nzre is v√°lthatn√°k a mut√°nst, ha a t√©v√©ben mutogatn√°k, √≠gy h√°t a helysz√≠nre h√≠vj√°k Med√ļz√°t, a betelefon√°l√≥s horrorshow dermesztŇĎ cicim√©retekkel rendelkezŇĎ h√°zigazd√°j√°t, aki public domain sz√∂rnyfilmek vet√≠t√©s√©bŇĎl szedte √∂ssze vagyon√°t (nesze neked, Elvira). Minden j√≥, ha j√≥ a v√©ge: Hungry Beast a komplett csal√°dot felem√©szti. Kedves Mr. Spielberg, az √©hes fenevadat nem lehet megszel√≠d√≠teni, m√©g popkult√ļr√°val sem.

„Azt akartam, hogy olyan legyen a film, mint egy tizenk√©t √©ves gyerek r√©m√°lma.” (T.N.) A TERRORVISION megtekint√©se kisgyerekek sz√°m√°ra val√≥ban okozhat √°lmatlan √©jszak√°t, gondolom ez√©rt kapta meg annak idej√©n az R-besorol√°st. Van ugyanis a r√©m rendes csal√°di kom√©di√°nak egy ny√°lk√°s oldala, megelŇĎlegezve az Empire st√ļdi√≥ban √∂sszeszerel√©s elŇĎtt √°ll√≥ FROM BEYOND testhorrorj√°t √©s Brian Yuzna p√°r √©vvel k√©sŇĎbbi SOCIETY-j√©t. A k√©sz√≠tŇĎk nem akartak ujjat h√ļzni az MPAA-vel, ez√©rt spen√≥tz√∂ldre festett√©k a gore-t, amitŇĎl csak m√©g sz√ľrre√°lisabb sz√≠nezetet kapott a Giovanni Natalucci (CALIGULA) pap√≠rmas√© d√≠szletei k√∂z√∂tt j√°tsz√≥d√≥, Romano Albani (Argento's INFERNO) f√©nyk√©pezte Technicolor-v√≠zi√≥. 


A Videodrome Channel elŇĎfizetŇĎinek szem√©ben egyszerre f√©lelmetes √©s v√°gybeteljes√≠tŇĎ az a koncepci√≥, hogy a t√©v√©den kereszt√ľl t√°madnak a testrabl√≥k (mint a D√ČMONOK 2-ben), a filmb√©li f√∂ld√∂nk√≠v√ľlinek pedig az EARTH VS. THE FLYING SAUCERS rombol√°s-k√©psorai a sz√≥rakoz√°s non plus ultr√°ja. „F√∂ldlak√≥k, puszt√≠ts√°tok el a vevŇĎberendez√©seiteket, a k√∂vetkezŇĎ k√©tsz√°z √©vben ne kapcsolj√°tok be a telev√≠zi√≥t!” – hangzik a t√°voli galaxisb√≥l sug√°rzott figyelmeztet√©s mexik√≥i pankr√°ci√≥ √©s egy porn√≥film k√∂z√∂tt. T√ļl k√©sŇĎ - a TV (update: internet) olyannyira szerves r√©sz√©v√© v√°lt a civiliz√°ci√≥nknak, hogy n√©lk√ľle elk√©pzelhetetlen lenne a f√∂ldi √©let. Az √∂tvenes √©vek "v√∂r√∂s veszedelem" sci-fijeinek Reagan-korszakhoz igaz√≠tott v√°ltozata sz√©les vigyorral a pof√°j√°n riogat azzal, hogy a 24/24 t√°mad√≥ t√∂megm√©dia a megsz√°ml√°lhatatlan csatorna-cs√°pjaival felzab√°lja az identit√°sodat.  
 
Eg√©sz √©jjel a k√©pernyŇĎ vill√≥dz√≥ f√©ny√©ben t√°ncolok 
B√°mulom, ahogy Med√ļza szemei z√∂ldd√© v√°ltoznak
De a saj√°t t√ľk√∂rk√©pemet m√©g sosem l√°ttam
(The Fibonaccis fŇĎc√≠mdal)