2021. március 16., kedd

THE CHOOPER (1971)

 Egy, két, há ---
 

You better look out the world
There's a menace on the loose
Women better run n' hide
Men prepare to defend yourselves
From the terror from the other side


Well, here I am

Maybe I'm the Chooper Man


I'm known throughout the world
I'm feared for far and wide
I've got in me the powers of darkness
'Cause I sit on the devil's side


Well, here I am

Maybe I'm the Chooper Man


You can run
It doesn't mean a thing to me
I'm gonna find ya, I'm gonna get ya
Just wait and see


'Cause here I am

 Maybe I'm the Chooper Man

 

 
Homicidal maniacs on a bloody rampage, Ray Dennis Steckler visszatért! A flúgos független filmes figura évekkel ezelőtt tette tiszteletét a Delirián, a hírnevét megalapozó THE INCREDIBLY STRANGE CREATURES WHO STOPPED LIVING AND BECAME MIXED-UP ZOMBIES mellett akkor fedeztem fel mesterművét, a THE THRILL KILLERS-t. Azóta lett tőle egy másik kiskedvenc, a SUPER COOL (alias BODY FEVER), egy hipszter hardboiled detektív noirra tett improvizatív kísérlet "jóképű" hősünkkel a főszerepben. A kísérlet sajnos nem járt sikerrel. Következő megálló: Nevada. Vajon mihez kezd magával az önkéntes száműzetésben lévő hollywoodi horrorfilmes a sivatag közepén? Összekapar ötszáz dollárt, és nekilát horrorfilmet forgatni. 
 

A THE CHOOPER-hez (alias BLOOD SHACK) kizárólag RDS-szurkolóként érdemes közelíteni, ellenkező esetben teljes apátiába fogunk zuhanni az elképesztő szegénység láttán. A proto-slasher kezdeményezés szörnyetege egy faház (á la EVIL DEAD), amit a helyi legenda szerint meggyilkolt indiánok szelleme kísért. Aki bemerészkedik a kalyibába, szörnyű halált fog halni a rettegett Chooper keze által. A műemlékké nyilvánított (!) épületet a farmmal és két kislánnyal együtt egy fiatal nő örökli meg horrorfilmes bácsikájától. A karrierjét temető színésznő (Carolyn Brandt, a filmben szereplő Steckler-gyerekek anyja) a porfészekben szeretne új életet kezdeni, miközben a szomszéd farmer egyre agresszívabban kéri tőle, hogy adja el neki a földjét. A szemétszállításon kívül a rancs gondnokának rendszeresen gondoskodnia kell a Chooper áldozatainak az eltakarításáról is, a többiek tudta nélkül. Aki bemerészkedik a horror-narratíva kívánalmainak alig-alig megfelelő történetbe, a végére megtudhatja, kicsoda-micsoda ez a fránya Csúperman. Maybe I am... Maybe Rat Pfink and Boo Boo...
 


Steckler az ötvenöt perces rendezői változatot a közelben megtartott rodeo-shown készített felvételekkel egészítette ki, így már be lehetett mutatni játékfilmként; állítólag egyetlen denveri moziban vetítették pár napig. A Death Valley szomszédságában forgatott anyag szó szerint széllel van bélelve, a sétafikálás a sivatagi panorámában Monte Hellman szikár western-világát idézi. Mindkét alkotónál kimutatható az európai művészfilmek hatása, de a pszichoaktív szerek befolyását sem lehet elvetni. Hellman pontosan tudta, mit akar majd a vásznon látni, míg a nekifutásból rendező Steckler a fércmunka hőse volt. "Ha nem darabokból raktam volna össze egy filmet, nem is vagyok benne biztos, hogy meg tudtam volna csinálni." A STRANGE CREATURES/THRILL KILLERS plakátok a szoba falán a dicső múltra emlékeznek, "a bácsikám írta a legjobb horrorfilmeket, amikben valaha szerepeltem.” Túlvilági szellemeken innen és túl, a THE CHOOPER-t valójában a délibábokat kergető filmkészítő démonai kísértik. Egzisztencialista "home movie" vagy simán csak az egyik legnyomorultabb horrorfilm, amit valaha láttál? 
 
"Nem tudom, mihez fogok kezdeni. 
Na, majd holnap elkezdek aggódni miatta... 
Ha a holnap valaha is eljő.”
 
 Steckler számára a holnap pornófilmezést tartogatott.