2019. november 10., vasárnap

MOONSHINE MOUNTAIN (1964)

Herschell Gordon Lewis, USA


A ’Vér-trilógia’ befejeztével David F. Friedman producer otthagyta a slamasztikában H.G. Lewist, akinek így új támogató után kellett néznie. Szólóban első dolga az volt, hogy forgalmazó ismerősétől kapott 8000 dollárból leforgatott Dél-Karolinában egy úgynevezett hicksploitationt. A kultúrantropológusok számára különösen érdekes műfaj a THUNDER ROAD (Mániákus motorosok, 1958 – a Hazárd megye lordjai tévésorozat őse) sikere után kezdett el pénzkereseti lehetőségként felmerülni lókötő exploitation filmesek körében. 


A moonshine (házilag pancsolt whisky) és folkmuzsika tömény elegyéből lepárolt parasztploitation egy nagyvárosban karriert csinált country-western sztár szemén keresztül kalauzol el az isten háta mögé. A körberajongott zenész új inspirációk után kutatva magánrepülőgépén visszatér a délvidékre népdalokat gyűjteni. All-American Bartók Bélánkat az első szembe jövő büdös paraszt leüti és kirabolja, majd az elkerülhetetlen kultúrsokk után gitárjával és szalagos magnóval a kezében megpróbál az unalmukban naphosszat danolászó helyiek bizalmába férkőzni. Ez akkor sikerül neki, amikor a táncházban egy rá fogott pisztoly hatására a falu apraja-nagyja előtt bebizonyítja, hogy úgy tud pengetni (pickin’), mint a tizenhat lóerős olajozott istennyila. 


A talpalávaló hillbilly műdalokat Lewis saját maga írta, a főszereplő a TWO THOUSAND MANIACS alkalmi zenekarának, a Pleasant Valley Boys-nak a gitáros-énekese. Lewis korábban már bizonyított színészeire osztott két nagyobb szerepet: a TWO THOUSAND MANIACS feledhetetlen polgármestere joviális családfőt játszik, a COLOR ME BLOOD RED zakkant festőművésze itt gazfickóként úgy néz ki, mint Robert Downey Jr. az elvonókúra előtt. Féleszű helyettesével az oldalán a seriff sorozatban gyilkolja le a szövetségi ügynököket, akik azzal a megbízással érkeztek a környékre, hogy véget vessenek az illegális szeszfőzés gyakorlatának. Arról, hogy hová tűnnek a holttestek, a tisztáson álló hatalmas lepárló tartály ("world's biggest still") tudna mesélni.


Aki hallotta Lewis valamelyik audiokommentárját, az tudja, hogy a filmkészítéshez mindig gunyoros mosollyal állt hozzá. Főcím: „Rendezte Herschell Gordon Lewis, akinek lehetne több esze, de nincs”. A vörösnyakúak a lehető legalpáribb előítéletek alapján lettek ábrázolva, de a helyzet DELIVERANCE-i súlyosságát enyhíti az erőszakot övező vidám hangulat. A szeszcsempészek a maguk tahó módján kedélyes kis közösséget alkotnak, a jenkik meg húzzanak vissza, ahonnét gyüttek. Brüsszel – Borsod megye viszonylatára lefordítva az otthoni pálinkafőzés adómentessége népjóléti érdek olyan térségekben, ahol sokaknak a danolászáson kívül az alkoholizálás az egyetlen szórakozási lehetőség.


Rendezés, kameramunka HGL-től elvárható alacsony színvonal, ha rendesen megvágták volna a munkakópiát, a kész mű alig haladná meg a hatvan percet. Ehelyett nagyjából minden benne lett hagyva úgy, ahogyan az elsőre puffant, kivéve a véresebb mozzanatokat. Lewis a kisgyermekes szülőkkel teli bemutatón döbbent rá, hogy megcsinálta élete első családi moziját, emiatt gyorsan eltávolította a védjegyének számító gore-t. Az ütött-kopott kópián meg lehet tippelni, eredetileg hol lehettek az inkriminált képsorok (az ügynökök földbe döngölése, a barátnő eltüntetése, a baltás akció a végén). A vidéki közönségnek szánt MOONSHINE MOUNTAIN csak úgy önmagában fogyasztásra nem ajánlott, viszont a TWO THOUSAND MANIACS mellé tökéletes second feature. Ezért is nagyszerű húzás az Arrow kiadó részéről, hogy Lewis mesterművét és ezt az elfeledett relikviát közös blu-ray lemezen jelentették meg. Sajnos CD-t nem mellékeltek hozzá, pedig a filmeket kísérő nóták hallatán az ember legszívesebben táncra perdülne. Jíííííí-ha!