2019. augusztus 13., kedd

THE MAGNIFICENT BUTCHER (1979)

Yuen Woo Ping, 香港


Amikor a legendák találkoztak - a Golden Harvest stúdió kungfu vígjátékát manapság ezzel a szlogennel lehetne újra piacra dobni. A DRUNKEN MASTER átütő sikere után Yuen Woo Ping rendező/koreográfus maradt a Wong Fei Hung-legendáriumnál, de Jackie Chan híján (akit szerződése máshová szólította) a figyelmet Wong egyik közismert tanítványára terelte.


Mesteréhez hasonlóan Lam Sai Wing az ősmagyar eredetű Hung Gar (hungár) szaktekintélye volt. Az emberi testet fegyverként használó stílus a keménységéről és állat-mozdulatairól híresült el (tigris és daru, kígyó és kuvasz). Lam a húszas évek végén költözött át Hong Kongba, ahol a Golden Harvest alapító producerét, Raymond Chowt is oktatta; a produkció tekinthető a mester emléke előtti tiszteletadásnak. A polgári foglalkozására nézve hentest legtöbben Tsui Hark történelmi kungfu-tablójából, a ONCE UPON A TIME IN CHINA-ból ismerhetik, a színművésznek kiváló, harcművészként hasznavehetetlen Kent Cheng előadásában. Ám ha régisulisok hallják meg a Butcher Wing nevet, egyből a fiatal Sammo Hung pufók alakja ugrik be.


A THE MAGNIFICENT BUTCHER első tekercse különleges meglepetéssel kedveskedik: magát Wong Fei Hungot, vagyis annak eredeti megformálóját, Kwan Tak Hinget láthatjuk tornagyakorlatokat végezni. A hetvenes éveiben járó színésszel előadott kungfu kalligráfia azon nyomban magnificenté avatja a filmet, jóllehet az epizódot csak bemelegítésnek szánták.


Wong Fei Hung, a nyugodt erő mintapéldája üzleti útra hivatkozva lelép a színről, átadva a terepet 'az úttörő ahol tud, segít’ természete miatt folyton bajba kerülő Hentesnek. A falu rivális kungfu mesterének mihaszna fia foglyul ejt egy nőt, történetesen a Hentes rég nem látott bátyjának feleségét. A családi tragédia gyilkosságokba torkollik, a minden hájjal megkent gazfickó hájas hősünkre tereli a gyanút. A Részeges Karatemesterből átdülöngélt öreg csavargó útmutatásával a Hentes tökéletesíti harctudását, és bátyja emléktáblájával az öklében elindul igazságot tenni. Mire visszatér Wong Fei Hung, újra béke és nyugalom honol Golden Harvest-falván.


A nagyszerű hősökkel teli kínai popkultúra hagyományainak lelkes ápolója, Wong Jing jegyezte a forgatókönyvet. Egyik kungfufilmes formula követi a másikat: félreértések vígjátéka, koholt vád, vérbosszú. Amikor egy dolgozat ennyit merít a közösből, ott számít csak igazán a közreműködők karizmája és a harcművészet kameraképes kivitelezése. Nem véletlenül tartják a kungfu vígjátékot a pekingi opera örökösének - mindkét műfaj előszeretettel használ történelmi tényekkel fantáziadúsan bánó narratívákat, amiken keresztül az előadók megcsillogtathatják akrobatikus tudásukat.  


A THE MAGNIFICENT BUTCHER páratlanságát  a két dudás egy teaházban jelleg adja, a Yuen Klán és Sammo Hung egymástól eltérő stílusainak kombinációja. A már említett kalligráfia-koreográfia egyértelműen Yuen pihent agyának terméke, az alkoholista csavargó felbukkanásával pedig még világosabbá válik, hogy a DRUNKEN MASTER szolgált mintául. Aztán ahogy sötétebb árnyalatokkal gazdagodik a történet és elszabadulnak az indulatok, úgy kerülnek előtérbe Sammo és csapatának (Lam Ching Ying, Yuen Biao...) keménykötésű akciózásai. A brutalitásra való hajlamot végig vígjátéki elemek ellensúlyozzák, a macska-fu például egyszerre nyújt fenyegető és vicces látványt. 


A korábbi filmekhez képest a tréning-jelentek jóval kevesebb játékidőt fogyasztanak el, míg a különféle stílusokat felvonultató bunyók ötletesebbek és kimunkáltabbak lettek. Ha hihetünk a korabeli előzetesnek, egy évig dolgoztak rajta. A Wong Fei Hung sztorik konfuciánus (magyarul patriarchális) világképe sajnos nem engedte meg, hogy a szebbik nem érdemben belerúgjon a dolgok menetébe, pedig a THE MAGNIFICENT BUTCHER javára vált volna legalább egy ütőképes női karakter. Esetleg a bárgyú poénok okán lehetne kifogást találni rajta, de legendákkal inkább ne kötekedjék az ember. A korszak két legjobb akciórendezőjének közös filmje örömforrás minden kungfufilm-rajongó számára.