2018. október 18., csütörtök

SHOCK WAVES (1976)

Ken Wiederhorn, USA


Totenkorps - talán hallottál róla a történelemtanulmányaid során. A második világháborúban a németek a tökéletes emberi fegyver kifejlesztésén munkálkodtak; misztikus praktikák segítségével olyan se nem élő, se nem halott katonákat hoztak létre, akik képesek voltak bármilyen körülmények között harcolni, bármiféle fegyverzet és ellátás nélkül. Korábban a Magyar Királyi Honvédség próbálkozott hasonlóval, amikor hadsereget küldtek a Don-kanyarba. A kísérlet a náciknak sem volt diadalmenet, a csatatérre tartó hajóúton a Halálhadtest tagjai irányíthatatlanná váltak és a sajátjaik ellen fordultak. A parancsnok végül elsüllyesztette a tengerjárót a Karibi-szigetvilágban. 


Innen veszi fel a fonalat a fikció, amint évtizedekkel később a hajótörést szenvedett turisták a lakatlan szigeten álló Öreg Sötét Hotelben összefutnak az egykori SS-parancsnok szerepére besorozott Peter Cushinggal. A part menti sekélyesben sertepertélő élőhalott alakulat pedig alig várja, hogy kijöhessen a hullámsírból egy kis öldöklés erejéig... Achtung! Rated PG.


A vérengzéstől mereven elzárkózó SHOCK WAVES mintha két sikerfilm, AZ ÉLŐHALOTTAK ÉJSZAKÁJA és a CÁPA szerelemgyereke lenne, legalábbis látszólag, mert a floridai forgatás '75 nyarán, a Spielberg-film bemutatójának a környékén már javában zajlott.

Eközben, valahol a spanyol partoknál ---

Az újdonságot a náci zombik jelentették, hozzájuk hasonlót korábban csak egy-két ósdi poverty row horrorban vetettek be hányaveti módon. A második világháború alatt készült REVENGE OF THE ZOMBIES őrült náci doktora - a SHOCK WAVES egyik mellékszerepében látható John Carradine - titkos laboratóriumában állítja elő zombikatonáit, akik segítségével győzelemre akarja vinni a Harmadik Birodalmat. (Szpojler: nem sikerül.)


A hetvenes évek közepén a militáns zombulás egy társadalmi folyamatokra érzékenyebb amerikai rendező kezében akár az elszúrt vietnami háború kiprovokálta zsigeri reflexként is működhetne (lásd DEATHDREAM), csakhogy Ken Wiederhornt egyáltalán nem olyan fából faragták, mint mondjuk George A. Romerót. A horror műfajától saját bevallása szerint mindig is idegenkedő rendező (aki később full paródiába fullasztotta AZ ÉLŐHOLTAK VISSZATÉRNEK második részét) lelki szemei előtt egy 16mm-re forgatott kis B-film jövedelmezőségének a kilátása lebegett. A megérzése beigazolódott, később a videotékákban is rendkívül kelendőnek bizonyuló film bevételeit a mai napig számolják a könyvelők.


Az elsőfilmes és munkatársai a szűkös erőforrásaikhoz képest egyáltalán nem végeztek rossz melót, a minimálelektro zene, a szörnymaszkok különösen hatásosak. Vágó gyakornok: Gárdos Éva. Ami az ilyesfajta zombifilmekben másodlagos szerepet játszó színészeket illeti, Peter Cushing a hidegvérű brit profizmusát egy rangon aluli produkcióban is meg tudta őrizni, a másik horrorveterán, a hajóskapitányt alakító John Carradine a rendező szerint már fél lábbal a sírban volt, amikor leszerződtették. "Tíz évvel később forgattam vele!" - kontráz rá az audiokommentárban Fred Olen Ray (aki a standfotós volt). És ha már sztárokról van szó: The Girl in the Visible Yellow Bikini. Itt bontogatta szárnyait Brooke Adams, A HOLTSÁV csinos női főszereplője.


A történetet sejtelmesen felvezető természeti jelenségen keresztül visszaköszön az akkor ismét az érdeklődés középpontjába került Bermuda-háromszög rejtélye; Olaszországban, ahol több producer is meglovagolta a témát, A háromszög szeme címen forgalmazták a filmet. Apropó, olaszok: ha egyenként számba vesszük az összetevőket - szellemhajó, vízizombi, trópusi szigetre vetődő turisták, a kreatúrák áldozatává váló "őrült doktor" –, szépen összeáll a ZOMBI jelentős része. Lucio Fulci víziója azonban egy kontinenseken átívelő splatter-akció orgia a SHOCK WAVES együgyűségéhez képest. 


A néhány beállítással összegezhető koncepció (az óceánból kimasírozó szőke, egyenruhás élőhalottak nyújtotta hátborzongató látvány) rabjaként jobb híján ide-oda futkározással bekkelték ki a játékidőt. Most szólj hozzá, az egyik ilyen előremenekülős jelenetben a nácik elől hőseink egy égetőkemencébe bújnak be. Az agyzsibbasztó hullámokat generáló vontatottság láttán egyeseknek a ZOMBInál még nyilvánvalóbb európai koppintások rémképe derenghet fel; az OASIS OF THE ZOMBIES (Franco) és a ZOMBIK TAVA (Rollin) okozta sokk után a SHOCK WAVES megtekintése katonadolog.