2018. június 19., kedd

CHICKEN AND DUCK TALK (1988)

Clifton Ko, 香港


A hetvenes években Michael Hui színész-író-rendező-standup komikus népszerűsége a szintén a Golden Harvest stúdióval szerződésben álló Bruce Lee-jével vetekedett a hongkongiak körében. A kapitalizmus kihívásaival küszködő frusztrált átlagember szatirikus vénájú krónikása néhány feledhetőbb darab után - immáron független filmkészítőként - ezzel a filmmel tért vissza régi formájához. Hovatovább a CHICKEN AND DUCK TALK "turista" szemmel talán a legjobbja mind közül, egy olyan univerzális kantovígjáték, ami bárhol képes a mosolyfakasztásra a világon, ahol van/volt McDonalds vagy City Grill.


Hui egy pekingi kacsára specializált kis éttermet vezet valahol a város nem túl előkelő negyedében. A berendezés koszos, a személyzet udvariatlan, a hanyag nemtörődömséggel felszolgált ételben nem ritka vendég egy-egy csótány. Az alkalmazottainak alulfizetésén túl Hui egyetlen fegyverténye, hogy titkos receptje alapján igazán ízletes kacsasültet tud előállítani, de ez a helyi Népegészségügyi Hivatal ellenőreit nem hatja meg. A világéletében garasbaszó konyhafőnökre hamarosan óriási kihívás vár: a szemközti épületben amerikai stílusú, ultramodern rántottcsirkés gyorsétterem nyílik.


Ugyan a történetben nem harcművészek mérkőznek meg egymással, a forgatókönyv alapját képező sémában kungfu film alakja rajzolódik ki: a változó világról makacsul tudomást nem vevő főhős a "régi iskola" képviselője, vele szemben megnyílik a külföldi befolyás alatt álló "új iskola", aminek kíméletlen menedzserét (a legendás Shaw Bros. színész, Ku Feng!) Japánban képezték ki. Tradíció és progresszió egyenlőtlen feltételek közt zajló összecsapása megannyi humoros jelenetet szül, de a hangulat akkor hág igazán a tetőfokára, amikor Hui végső kétségbeesésében megpróbálja a maga sóher módján leutánozni a konkurencia stílusát és módszereit. A tévéreklámra tett próbálkozása vagy a házilag összetákolt kacsajelmez a CBA történetének legvidámabb pillanataival vetekszik.


A Hui-klasszikusok (THE PRIVATE EYE, THE CONTRACT, SECURITY UNLIMITED mesterhármas) lényegében szkeccsekből álltak össze - ezen a recepten a CHICKEN sem változtatott érdemben, de a történetmesélés terén már szofisztikáltabb képet mutat. Hui figurájának munkahelyi és privát (feleség, gyerek, anyós) élete példás módon lett egybeszőve, a Cinema City-s múlttal rendelkező Clifton Ko üresjáratokat mellőzve, jó tempóban dirigálja le a filmet. Az örök balfácán szerepét játszó öcs, Ricky Hui most sem hiányozhat, a harmadik testvér, a jóképű Sam Hui viszont csak egy cameo erejéig ugrik be, ünnepélyes keretek között kimondja a film címét, majd saját celeb mivoltát karikírozva elhajt Ferrarijával. A CHICKEN AND DUCK TALK-ban ő nem is találná a helyét - ez a szánalmasok fiesztája.


-------------------------------
A DVD borítójára is rákerült eredeti filmplakátot külön élvezet közelebbről szemrevételezni. Yuen Tai Yung, az 1975-92 közti "aranykorban" dolgozott grafikus a hongkongi mozi vidám, dinamikus arculatát kézzel festett plakátjain keresztül két évtizeden át közvetítette a lakosság felé, ismeretlenül is bevésve magát a város (és a HK-filmrajongók) kollektív emlékezetébe. Fő megrendelői  a Golden Harvest és a Cinema City stúdiók voltak, de dolgozott a Shaw Brothers-nek is, amikor a nyolcvanas években sztárkarikatúrái elengedhetetlen részeivé váltak a vígjátékok reklámkampányainak. Nemrég kiállítása nyílt Hong Kongban, valamint egy egész estés dokumentumfilmet is szenteltek neki.