2011. február 5., szombat

THE SUSPECT (1998)

Ringo Lam, 香港


Délkelet-Ázsia filmvilágának mélyebben fekvő régióit megjártaknak Phillip Ko Fei neve fogalom. A Shaw Bros. gyárban kaszkadőrként debütált színész, koreográfus, producer, rendező allrounder 1990 környékén saját produkciós irodát indít be. A Crying Freeman mangát adaptáló KILLER’S ROMANCE, a Cipruson forgatott Kobra-klón THE CYPRUS TIGERS és a többi, Simon Yam állandó vendégszereplésével készült Regent Film Limited portéka nem szerepel túl fényesen a mozipénztárakban, Ko egy év alatt tetemes mennyiségű adósságot halmoz fel Hong Kongban. Így történt, hogy a behajtók elől a Fülöp-szigetekre tette át székhelyét, oda, ahol az élet olcsó és a celluloidot nem méterben, hanem kilóra mérik.


Hong Kongban már leszerepelt színészeket szerződtetve (Yukari Oshima, Moon Lee, Cynthia Khan) a girls-with-guns műfajból próbál ismét várat építeni magának. Mikor arról faggatom, hogy futurisztikus mesterműve, az ULTRACOP 2000 valóban egy mások által korábban elkészített tagalog nyelvű produkció újrafutózott változata-é, Ko leveszi napszemüvegét, mélyen a szemembe néz, és én észre sem veszem, hogy bal karomat tövestül kitépte. „Ko Fei” (高飛) amúgy Gufi kutya kínai neve; hihetetlen mikre nem jön rá az ember egy kis guglizással.

De hogy jön a képbe a nem egyszer Ed Wooddal társított, szerintem inkább Bruno Matteihez hasonlatos filmkészítő? 1) Mindig is akartam legalább két bekezdést szentelni neki 2) Végre témánál vagyunk: Ringo Lam THE SUSPECT-je a Fülöp-szigeteken forgott, akciórendezője Phillip Ko, és mintha fel is tűnne benne egy kisebb szerepben. Manila on Fire!


Yan (Andy Lau), a fiatal kambodzsai vadászpilóta szülei húsz évvel ezelőtti halálát készül megbosszulni. A gyilkos azóta a térség legbefolyásosabb embereként csempészi a fegyvereket, és... várjunk csak, ez egy másik Ringo Lam film. Naszóval: Don Lee (Louis Koo) tizenkét évet húzott le egy drogbáró megbérgyilkolásáért valamelyik dél-ázsiai ország börtönében. Szabadulása napján lefüggönyözött Mercédesz várja a kapu előtt, első útja egy luxushotelhez vezet. A prostituálttal felszerelt elnöki lakosztályban telefonhívás kap triádfőnökétől (Simon Yam), hogy vegye elő az ágy alá rejtett gránátvetőt, és lője le vele az ablakával szemközt éppen választási nagygyűlést tartó népszerű elnökjelöltet.


Mikor a tisztességes életről álmodó Don ezt nem hajlandó megtenni, egy emelettel lejjebb vértestvére, Max (Julian Cheung) ragad magához egy bazookát és zúzza rommá a rendezvényt. Ko Fei/Ringo Lam féle stuntwork: bedobnak egy éles kézigránátot a statiszták közé, aztán meneküljön ki merre lát!


A berezelt Don szerez magának túszt egy csinos riporternő személyében (Ada Choi), és megpróbálja tisztázni magát a hatóságok előtt. Eközben főnöke filippínónak álcázva magát a hunta fő politikai szarkeverőjeként gerjeszti a közhangulatot. Bejátszik még egy elit alakulat is, akiket a meggyilkolt elnök pártja bérelt fel az igazság kiderítésére.


A FULL ALERT és a VICTIM, vagyis két egészen kivételes kvalitású munka közé becsúszott THE SUSPECT egy tíz évvel korábbi érát visszaidéző B-akciófilm, tele szertelen golyószórózással, manilai roncsderbikkel, felrobbanó helikopterekkel, Simon Yammal - szóval első ránézésre olybá tűnik, mint egy rendesen megbüdzsézett Philip Ko produkció.


Lau Wing Kin és Ringo Lam (közösen írták a FULL ALERT-et is) gyaníthatóan sebtiben összedobott forgatókönyve esszenciájában a heroic bloodshed klasszikus lojalitás/árulás témáját oltja egy valós eseményekből kiinduló paranoia-thrillerbe. Az 1997-es ázsiai pénzügyi válság megingatja Fülöp-szigetek politikai stabilitását, a vezetőség a gazdaságilag befolyásos kínai kisebbséget teszi bűnbakká. Ennek dramatizálását látjuk akkor, amikor egy megbeszélés során a political advisor a kínaiak elleni uszításban látja a választások megnyerésének egyik lehetőségét (a filmet a Sil-Metropole, Hong Kong patinás múltú balos stúdiója gyártotta).


Az On Fire sorozatba is beleerőltethető válságmozi csaknem kétórás játékidejét a húzós tempó röpkévé teszi, sokszor olyan benyomást keltve, mintha a helyzet fokozódását élő adásban közvetítené. A dokumentarista stílust Ross Clarkson lényegre törő fényképezése erősíti, a fickó az ausztrál televíziónál volt híradós operatőr, ez az első játékfilmje. A THE SUSPECT lehet, sőt biztos, hogy nem elég karakteres, talán még egy kicsit prosztó is. A rendező meglehetősen hullámzó színvonalú rezüméjét elnézve még sincs semmi szégyenkezni valója, ez bizony egy korrekt Ringo Lam meló.