2008. december 1., hétfő

THE PLAGUE OF THE ZOMBIES (1966)

John Gilling, angol

Only fools and zombies...

Hammer egyetlen zombifilmje két évvel Romero Éjszakája előtt készült, de valójában három évtized választja el a kettőt. A PLAGUE hagyományos haiti recept alapján re-animált, kézi vezérlésű élő-halottait a FEHÉR ZOMBI (1932) inspirálta. Ezek a zombik még nem osztódással harapódtak, apokalipszist sem nagyon lehet velük kezdeményezni, viszont megfelelő alanyok egy ilyen ántivilági, kicsiben gondolkodó horrorhoz.


Dél-angliai falucskában egy vudut praktizáló földesúr zombifikált helybelieket foglalkoztat feketén működő, veszélyesnek nyilvánított bányájában. Aki politikai áthallást vél felfedezni, az nem téved túl nagyot. A gyarmatosítás, a munkás-paraszt réteg kizsákmányolásának metaforája ez, amire a megoldás tipikusan angol: még ma is ott szomorkodnának a buta parasztok a pubban, ha nem jönne egy disztingvált, szívében munkáspárti lángot lobogtató gentleman felszabadítani a tehetetlen tirpákokat. Milyen kár, hogy Hammerék nem élték meg a Thatcher-érát, a zombigyártás nagypolitikai szintre emelése kitermelt volna még néhány érdekes horrorfilmet.


De nem muszáj átpolitizálni, anélkül is minden itt van, ami egy becsületes Hammer-produkcióhoz kell: míves, atmoszférateremtő rendezés szépen bútorozott viktoriánus színfalak között, egy komolyan vett, fókuszált szkript csipetnyi humorral, és nem utolsó sorban az a bizonyos sokszor felidézett jelenet: a frissen elföldelt lány feltámadása és az azt követő álomszekvencia. Gyanítom, ez utóbbi miatt tartják a stúdió legjobbjai közt számon, de én nem mennék ennyire messzire. Sem ez, sem az egyből utána készült THE REPTILE nem vetekszik Terence Fisher mesterműveivel; egyszerűen csak egy jól sikerült horrorról van szó, melyben azért mégiscsak megtalálhatjuk Romero working class zombijainak szellemét. Ráadásul a bánya is stimmel (DAY OF THE DEAD).