BŰN ÉS BŰNHŐDÉS

2016. május 1., vasárnap

THE MAD BOMBER (1972)

Bert I. Gordon, USA

 

Bert I. Gordonról elöljáróban annyit érdemes tudni, hogy az ötvenes évektől kezdve egymás után rendezte az óriásszörnyes sci-fiket Hollywoodban: THE AMAZING COLOSSAL MAN, WAR OF THE COLOSSAL BEAST, EARTH VS. SPIDER, VILLAGE OF THE GIANTS, THE FOOD OF THE GODS, EMPIRE OF THE ANTS... Ha Mr. B.I.G.-et eleddig csak fantázia-matinéiről ismertük, a bűnügyi realizmus zászlaja alatt forgatott THE MAD BOMBER óriási sokként fog érni. A vágatlan változatában The Police Connection címen futó alkotás egy R-besorolását maximálisan kiérdemlő sleazy-funky grindhouse gyöngyszem, telepakolva erőszakkal és meztelenkedéssel.


Adódik a kérdés, hogyan kerül egy Los Angeles-i robbantóról szóló rendőrségi procedúrába szex? Egyszerű: a forgatókönyvbe a terrorista mellé beleírtak egy rapistát is. A jóember éppen nemi erőszakot követ el egy kórház raktárhelyiségében, amikor a várost rettegésben tartó robbantó ugyanott elhelyezi időzített bombáját. Az ügyön dolgozó detektív hamar rájön, hogy csak a szemtanú szatíron keresztül van esélye fülön csípni az ismeretlen bombagyárost.


A SCREAM IN THE STREETS és a THE ZODIAC KILLER után a  THE MAD BOMBER is leginkább egy cenzúrázatlan San Francisco utcáin epizódként veszi ki magát. Meglehet a külalak tévéfilmes, az említett kettőshöz képest Gordon filmje nagyságrendekkel profibban van összerakva, üresjáratok nélkül. Az "őrült bombás"-ként ismert George Metesky esete alapján kitalált cselekmény számtalan ártatlan áldozatot követel, a forgatókönyv mégis szinte tobzódik a szándékosan (?) humoros epizódokban. Erre jó példa a szatír lépre csalására tett kísérlet, amikor egy összehangolt rendőrségi akció keretében fiatal lányokat küldnek ki az éjszakába strichelni.


A veterán karakterszínészek félelmetesen jók gonosztevő-szerepeikben. A robbantót megformáló Chuck Connors a későbbi TOURIST TRAP-ből lehet ismerős; szemüveges kispolgár-ámokfutója az ÖSSZEOMLÁS antihősére emlékeztet. Az erőszakos nemi közösülő az a Neville Brand, aki Tobe Hooper EATEN ALIVE-jában fog ismét emlékezeteset alakítani.


Pszichopata karaktereiknek ad némi szubverzív élt, hogy fénykorukban, a konszolidáltság jellemezte ötvenes-hatvanas években mindkét színész westerhősként tűnt fel a televízióban. Connors ultrakonzervatív nézeteit hangoztatva robbantgat darabokra feministákat és füvező középiskolásokat. "Mutasson tiszteletet, ha velem beszél! Az udvariasság nem dívik manapság..." - háborodik fel a gyorsétteremben, miközben következő robbantását tervezgeti. A decens terrorista meg van győződve róla, hogy helyesen cselekszik, és nem ő, hanem a körülötte lévő, egyre liberálisabb társadalom lett elcseszve, az, amelyik az utcán szemetel, és nem mellesleg rászoktatta kislányát a heroinra.


A szexmániákus magánéletébe a feleségén keresztül nyerünk bepillantást, a fess kertvárosi otthon redőnyei 8mm-es home movie perverziókat takarnak. Neville búcsújelenete rendkívül viccesre sikeredett, "egy csodálatos filmtörténeti pillanat", ahogyan egyik ismerősöm fogalmazott. Connors nem kevésbé kirobbanó formában távozik a színről, legalábbis az R-besorolású változatban. 


Mint említettem, a cenzúrázatlan, felújított kópiát The Police Connection cím alatt keressük. Az átkeresztelésnek nyilván az volt az oka, hogy ebben a formájában alkalmassá vált a FRANCIA KAPCSOLATtal való képzettársításra. A tévéből szalajtott Vince Edwards nem Gene Hackman, de az akkortájt divatos "kemény tökű felügyelő" melót tisztességgel elvégzi. Ahol Piszkos Harry abbahagyja, ott kezdi Geronimo!



Jobb, mint a FRANCIA KAPCSOLAT és a PISZKOS HARRY! 




Ha nem hiszi, járjon utána! (A mozijegye árát mindenesetre nem adjuk vissza.)