BŰN ÉS BŰNHŐDÉS

2022. február 20., vasárnap

DELIRIUM (1979)

Peter Maris, USA

 
Ki sem hevertük Radványi Géza Poszttraumás Stressz Szindrómáját (BORN FOR HELL), újra támadásba lendül PTSD Charlie, az elszabadult vietnami veterán hajóágyú.
A harctéren idegsokkot kapott közlegény odahaza exploitation-terepen folytatja tovább a háborút, vietkongok helyett fürdőkádból kiugró meztelen csajokat likvidál. Mindeközben:

Az egyik áldozat lakótársának közreműködésével a zsarupáros teljes erőbedobással hozzálát a nyomozáshoz.

A fiatalabbik detektív első dolga, hogy rástartol a szőkére. "Van egy felesleges órácskám, mielőtt vissza kéne mennem az irodába, miért nem iszunk meg egy kávét?" Erről CSUPASZ PISZTOLY-poén jutott eszembe: 👮"Ígérem, amíg rács mögé nem kerül a szemétláda, egyetlen rendőr sem pihenhet. Menjünk, harapjunk valamit.”🚨

Képbe kerül egy befolyásos üzletemberek által finanszírozott igazságszolgáltató nem kormányzati szervezet. A Vietnamban szolgált katonákból verbuvált osztag -  a szigorú Stern szakaszvezető parancsnoksága alatt - bizonyítékok hiányában szabadon engedett bűnözőket kerít kézre, titkos főhadiszállásukon megtartott rövid bírósági tárgyalás után a foglyokat halálra ítélik, a kivégzéseket öngyilkosságnak álcázzák. Pechjükre az ideggyógyintézetből kiengedett közlegényük önállósította magát, nyomát random hullák szegélyezik. „Charlie jó katona volt.”

Ronald Reagan beiktatása környékén váltak újra divatossá ezek a jogrendszer gyengeségeire rávilágító vigilante-filmek (EXTERMINATOR 1-2; BOSSZÚVÁGY 2-3; VIGILANTE; A TÖRVÉNY ÖKLE). Az előző kurzus alatt született DELIRIUM a háborúból becsavarodva visszatért fiúkból nem faragott hősöket, a Vietnami Veterán™ nőgyűlölő mániákus vagy fasisztoid reakciósként jelenik meg. Elképzelni sem tudom, hogyan rezonált rá egy grindhouse moziba betérő veterán, de az biztos, hogy a kijáratnál nem szívesen futottam volna össze vele. Ettől teljesen függetlenül valami nem stimmel a filmmel - a stáblistán feltüntetett két operatőr az első árulkodó jel arról, hogy fércmunkával van dolgunk.

A Hollywoodtól beláthatatlan távolságra (St. Louis, Missouri) létre jött produkció színfala mögött valami olyasmi történt, hogy inkompetensnek bizonyult rendező által leforgatott anyagot felhasználva egy másik rendező (az elsőfilmes Peter Maris - egy másik inkompetens!) fejezte be a munkát, méghozzá úgy, hogy rögtönzött eszközökkel megpróbálta átpozicionálni a film műfaját az éppen akkor szárba szökő slasher felé. 


A szótlan, üres tekintetű Charlie a saját kis vidéki pszichokiller deliriumában létezik elszigetelten a nagyvárosi konspirációs thriller szereplőitől, akik megállás nélkül őróla beszélnek. "Mindannyian tudjuk, mire képes Charlie."; "Majd én elintézem Charlie-t."; "Meg kell találnunk Charlie-t." Ez lehetetlen küldetésnek bizonyul, mivel Charlie de facto egy párhuzamos dimenzióban (másik stáb forgatta filmben) tevékenykedik. Charlie-t végül az egyszerűség kedvéért kiiktatják a történetből, a nyomozós krimi szálai elvezetnek a titkos bázisig. Útközben éppen azon tűnődtem, vajon tényleg nincsenek Missouri államban feketék, amikor hirtelen ---
 
A Vietnam poklát felidéző akciózás a végén bizonyítja, hogy a negyvenezer dollár (költségvetés) az utolsó centig el lett költve, jöhet a fura hangzású nevekkel teli stáblista.


Háborús hasonlattal élve a DELIRIUM lábon lőve, hatalmas plot hole-lal a fején is elvergődik a végefőcímig, a hőstett önmagában kiérdemli a Deliria-érdemrendet. Legtöbbször valami pitiáner hetvenes évekbeli cop-show epizód R-besorolású moziváltozatára emlékeztet, a sorozatgyilkosos részek tipikusan nők ellen irányuló brutalitása miatt a videokazetta Nagy-Britanniában rákerült a legfőbb ügyészség video nasty listájára. Ennek felemlegetése a mai napig reklámértékkel bír abban a szubkultúrában, amelyik számára az ilyen és ehhez hasonló képtelenségek jelentik az utolsó, kétségbeesett szombat esti mozi-alternatívát a Politikai Korrektség és a Nagyvállalatok uralta világ ellenében. A könyvtárzene egyik témáját nemrég a HITCH HIKE TO HELL-ben hallottam, a két filmet ugyanaz a vágó ragasztgatta össze. Mostanra sikerült beazonosítanom a hanglemezt: KPM Music Recorded Library, 1975. 


Hogy is van a plakátszöveg: Feltárja a határokat, ameddig az emberi elmét ki lehet tágítani. Ilyen messzire nem mennék, de amíg tart, lehet ámulni a cselekmény alakulgatásán, a helyi World War II Historical Re-enactment Society segítségével színre vitt Vietnam-flashbackek hitelességén, vagy éppen a '79-es férfidivat katalógusból kilépett detektívek kedélyesen szexista megjegyzésein: „- Mit fogsz kezdeni vele, örökbe fogadod? – Nem is olyan rossz ötlet.” Egy Vico-szinkron növelte volna az élvezeti értékét. Apropó, Vico: a seggdugasz szakaszvezető tíz év múlva visszatért Peter Maris VIPERA AKCIÓjában ---
 
 

A producer-rendezőnek beakadhatott ez a terrorista-szervezetes, veterános téma, mert a legtöbb DTV-akciófilmje (a szintén vicós VÉDELEM; TERROR KOMMANDÓ; MINISTRY OF VENGEANCE; HANGFIRE; AMERICAN STEEL) ebben a közegben mozog. Rendkívül sikeresnek bizonyult számítógépes kaland-horror játék rendezését (Phantasmagoria, 1995) is jegyző Maris egyébként görög születésű. Amerika tényleg a korlátlan lehetőségek hazája.