2017. február 28., kedd

láttukmég (II.)

THE AMBULANCE
(1990/USA, Larry Cohen)
****
Avagy milyen lett volna a MANIAC COP, ha azt Larry bá' saját kezűleg csinálja meg. A forgatókönyvíró-fenomén utolsó nagy dobása rendezőként egy pompás kis B-film, melyben akció, horrorthriller és szatíra keveredik a szerzőre jellemző kaotikus szellemben. A remek karakterek kedvéért érdemes legalább egyszer angolul megnézni, a kokaintól pörgő/izzadó Eric Roberts alakítása figyelemre méltó. THE AMBULANCE apropóján kiegészített Larry Cohen interjú ITT.

BLACK MOON
(1934/USA, Roy William Neill)
**
Pre-kód voodoo mystery melodráma a sötét Afrikába kalauzolta el korabeli közönségét. Fehér szmokingot viselő, jószagú főhős vs. koszos "monkey chasers". A harmincas-negyvenes években eleve nem túl bizalomgerjesztően ábrázolták a feketéket a mozivásznon, de amit ebben a nagystúdiós produkcióban megengedtek maguknak, az bőven kimeríti a rasszizmus fogalmát. Faye Wray, a KING KONG szőke sztárja ócska mellékszerepben kezdi, majd szép lassan átveszi a női főszerepet szegény Dorothy Burgess-től. 
A kópia ezzel kezdődött:
Találós kérdés: minek volt tagja a Columbia Pictures? 
a) National Riffle Association 
b) National Recovery Administration 
Egy kis internetes kutakodás után a helyes válasz: Nemzeti Újjáépítési Igazgatóság. A nagy gazdasági válság után létrehozott, állami irányítás alatt álló szervezet, amely az USA különböző iparágainak rendbetételét tűzte ki célul.  

GIANT FROM THE UNKNOWN
(1958/USA, Richard E. Cunha)
***
Bénácska, ámde annál aranyosabb monszter sci-fi a majdani MAJMOK BOLYGÓJA sikersorozat producerétől (valahol el kellett kezdeni...). A szörny ezúttal egy nagydarab, szakállas spanyol hódító, aki hosszú álmából felébredve kvázi zombiként terrorizálja a kaliforniai település környékét. Ahogy a plakát szuggerálja, a vörös veszély a másik világból ott ólálkodik a háttérben. A befejezésre gondolván még most is mosolygok. "Where is Charlie Brown? That crazy kid!" 


ASYLUM OF SATAN
(1971/USA, William Girdler)
**
Kentucky állam exploitation-filmesének bemutatkozása egy okkult horrorfantázia volt. (Girdler további alkotásai: GRIZZLY, DAY OF THE ANIMALS, INDIÁN DÉMONA legfélelmetesebb a filmben a férfi főszereplő kockás nadrágja. A teljesen értelmetlen zagyvalékot egy Oscar-díjas veterán vágó ollózta össze. Pokolian rossz, de motoszkál benne valami - nevezzük a kistérségi horrorfilmek fura sármjának -, ami miatt végigszenvedi az ember. És lőn a befejezés, melyben a maradék költségvetésből megidézik a Jacques Tourneur rendezte okkult-klasszikus NIGHT OF THE DEMON ördögét ---
Stáblista gyöngyszem: Technical consultant - Church of Satan

DER WÜRGER VON SCHLOSS BLACKMOOR
(1963/NSZK, Herald Reinl)
**
Harmatgyenge Edgar Wallace Kriminalfilm a CCC-től. 

DER MANN MIT DER GLASAUGE
(1969/NSZK, Alfred Vohrer)
**
Harmatgyenge Edgar Wallace Kriminalfilm a Rilaltótól. Vohrer (az utolsó rendezése a szériában) és a producerek itt már tényleg robotpilótán működtették a Wallace-gépezetet. Na majd az olaszok megmutatják, mitől döglik...

BLACK CAT MANSION
(1958/JP, Nobuo Nakagawa)
****
Egy évvel fő műve, a THE GHOST OF YOTSUYA előtt Nakagawa mester ezzel a szintén szellemes történettel olyan nyugati  kollégák gótikus munkáit előzte be, mint Roger Corman vagy Mario Bava. A Borei Kaibyo Yashiki felveszi a versenyt a Poe-filmekkel, sőt formai megoldásaiban talán még izgalmasabb is náluk. Sajnos a japánok nem járnak élen a restaurálás terén, a kópia minősége jócskán elmarad attól, amit angolszász kiadásokon kényeztetett szemünk elvárna.

A hónap mesterműve:

EYES WITHOUT A FACE
(1959/francia, Georges Franju)
*****
Költői érzékenységgel megírt, sebészi pontossággal megrendezett örökbecsűben a gótikus lett összeoperálva a jéghideg realizmussal. Korának kiemelkedő rémdrámája, mindamellett áttételesen keretet adott egy másik európai rendező, Jess Franco karrierjének, a THE AWFUL DOCTOR ORLOFF-tól a FACELESS-ig.