2012. február 18., szombat

láttukmég (02. - Part I.)


THE APE MAN
(1943/USA - William Beaudine)
A HULLA ELTŰNIK producereitől (Monogram Pictures). A rendezőt "One-Shot Beaudine"-nak hívták, mert minden jelenetet csak egyszer vett fel, így egyetlen filmet akár öt munkanap alatt is össze tudott hozni. Lugosi Béla egy eltűntnek nyílvánított mirigyspecialistát alakít, aki titkos laboratóriumában tartott gorillájának gerincvelejét saját magába fecskendezi, és ettől rabbivá változik.
Tízpercenként feltűnik egy idétlen alak, jótanácsokkal látva el a szereplőket. A végén megkérdezik tőle, hogy kicsoda:
"-Hát én írtam ezt a filmet!"
Bélának videomonitoros kaputelefonja van ("televízor"), ilyet még a nyolcvanas években is legfeljebb csak a Rózsadombon lehetett látni.

THE GORILLA
(1939/USA - Allan Dwan)
Rémes vígjáték. Lugosi a komornyik. Az egyik karaktert Keletinek hívják. A gorilla neve Poe. A Ritz-testvérek (egy amerikai komikus trió) olyannyira színvonaltalannak találták az alapanyagot, hogy nem voltak hajlandóak kimenni a forgatásra, óriási botrányt okozva a Foxnál. Van néhány egész jó bemondás ("-Don't You know Poe hates women? -So does Kipling!"). Anita Louise:
Ezeket a magyar feliratos kópiákat vhs-kazin néztem, vajon melyik tévécsatornáról kerültek rögzítésre?

THE MONSTER AND THE GIRL
(1941/USA - Stuart Heisler)
Naív vidéki lányt nagyvárosi gengszterek prostitúcióra kényszerítenek, bátyjára pedig rákennek egy gyilkosságot. A bíróság által ártatlanul halálra ítélt férfi agyát egy tudós (korabeli horrorsztár, George Zucco) átoperálja egy gorillába (korabeli horrorsztár, A Gorilla). Az emberi tekintetű emberszabású kiszabadul ketrecéből és leszámol a manhattani gengszterekkel.
Heisler filmjében bírósági dráma, gengszter noir és horror követi egymást, ebben a sorrendben. Az összvissz 65 perces THE MONSTER AND THE GIRL a Paramount Picturesnél készült, így a rendezés és a színészi játék nívója jópár lépcsőfokkal feljebb áll, mint mondjuk egy Lugosi Bélás gorilláskodásban. A gengszterfőnököt a két évvel később Oszkár-díjat kapó Lukács Pál alakítja, kitűnően. Ellen Drew:
Ugye milyen szépek voltak nagyanyáink? :) 

DONOVAN'S BRAIN
(1953/USA - Felix E. Feist)
Nem, ez a híres és befolyásos sci-fi nem jelent meg nálunk, a fenti illusztráció a forrásmű, vagyis Curt Siodmak könyvének borítója. A színészek jók, gorilla nincs benne, a rendezés decensen semmilyen, és hát éppen ez a gond(om) vele: az agyament tudományos-fantasztikus történet - ami némiképp hasonlít a szintén Siodmak által írt FEKETE PÉNTEK-re - szvsz jobban illene egy trash-horrorhoz. Irány a THE BRAIN THAT WOULDN'T DIE!

THE HOUSE OF SEVEN CORPSES
(1973/USA - Paul Harrison)
A Fangoria az első meta horrornak nevezte ezt a furcsaságot. Egy stáb okkult horrorfilmet forgat egy villában, ahol előzőleg hét gyilkosság történt. A Tibeti Halottaskönyvből felolvasott passzus felébreszti a szomszédos temetőben nyugvó hullát. A jelenet pár percre az EVIL DEAD/ZOMBI-t villantja fel, de nem kell izgulni, a film nem véres. A rendező halála csodás: az emeletről rádobnak egy Arriflexet. Sokáig, nagyon sokáig, nem történik semmi érdemleges, és az is olyan tévéfilmesen van rendezve, viszont mégiscsak poén azt nézni, ahogyan egy B-horrorban B-horrort forgatnak (gondolom ezért "meta" a dolog).
A rendezőt nagyszerűen alakító John Irelandra így emlékszik vissza a producer: "A mellékhelyiségben valami iszonyat erős marihuana szag terjengett. A vécéből kilépett John és kezembe nyomott egy óriási spanglit -Nesze, szívjad el a maradékot, nekem most mennem kell randira." A villa falán lógó festményeket Ron Garcia festette (később David Lynch operatőre). Tematikailag a néhány évvel korábban készült CHILDREN SHOULDN'T PLAY WITH DEAD THINGS párja is lehetne (ott egy színtársulat ébreszti fel akarva-akaratlanul a halottakat) - valahogy keresztezni kellene a kettőt, rakni bele egy gorillát, és akkor kapnánk egy tökjó kis filmet.


INVISIBLE GHOST
(1941/USA - Joseph H. Lewis)
Bélával kezdtük, Bélával fejezzük. Lugosi egy kedves, rendes úriember, akinek évekkel ezelőtt autóbalesetben meghalt a felesége. Legalábbis ebben a tudatban él, valójában az asszony túlélte a balesetet és éjjelente rendszeresen megjelenik az ablaka alatt. Ilyenkor Béla transzba esik, és megöl valakit a háztartásban. Olyanok ezek a Monogram thrillerek, mint a krumplileves krumpli nélkül, de mire az ember a harmadikat kezdi el nézni, a silány külcsíny és soványka belbecs akár még kedvelhető ízzé is válhat. És persze ott van szegény Béla, aki sosem hagy cserben...

"Felhívás 80 millió amerikai mozilátogatónak: vegyenek háborús kötvényeket! Kapható ebben a moziban."
(THE APE MAN záró felirata)

A filmvilág aktuális trendjeit nyomon követő rovatunk a hónap végén újra jelentkezik.