2008. augusztus 3., vasárnap

THE NEW LEGEND OF SHAOLIN (1994)

Wong Jing, 香港

Best Hong Kong bemutatja:
Az Akció Mesterei #2 -

Yuen Kwai

Wong Jing, a marketingzseni, egy interjúban* arra a kérdésre, hogy mit szól Zhang Yimou akciófilmjeihez, a következőt válaszolta: "Mindent Ching Siu Tung csinált, Zhang csak ült a helyén és nem csinált semmit." Okés, akkor innentől Corey Yuen Kwairól lesz szó. Jet Li és Yuen három éven belül három kosztümös és három 'modern' akciófilmben kollaborált. Bizonyára mindenkinek megvan a maga kedvence, nálam a THE NEW LEGEND OF SHAOLIN a favorit, a kilencvenes évek kvintesszenciális kungfu-vígjátéka.



Yuen már első rendezésében (NINJA IN THE DRAGON'S DEN,1982) kiművelte sajátos stílusát, amit a nyolcvanas évek zsarufilmjei után (a szuper RIGHTING WRONGS) az újhullámos wuxialáz beköszöntével tudott ismét kamatoztatni. Persze ő is túlzásba vitte a drótozást, de erről nem igazán ő tehetett - ez volt a módi, meg aztán olyan színészek kezdtek kungfu filmekben szerepelni, akiknek gőzük sem volt a harcművészetről, jelen esetben Chingmy Yaut kellett eladni, mint fightin' babe. A NEW LEGENDS elég rossz kritikákat kapott a rajongóktól, és az amerikai forgalmazó sem érthette a tréfát, ugyanis simán kiollózott belőle 15 percet (mondanom sem kell, hogy ez került nálunk forgalomba A VÖRÖS SÁRKÁNY LEGENDÁJA fedőnéven).

Az ügyeletes népi hős most éppen Hung Hei Kwun, egy Fong Sai Yuk spinoff, neki és hétéves, de már abszolút kf-pro kisfiának kell megvédeni a büdös mancsúktól azt az öt shaolingyereket, akiknek a hátára van tetoválva az a shaolintérkép, ami elvezet a shaolinkincsig, amit mindenki meg akar kaparintani (uff). Wong Jing szkriptje tele van utalással régi, főként Shaw Brothers filmekre (Hung Hei Kwun felnőtté vált kisfiának kalandjait A FEHÉR LÓTUSZ KLÁNJA című 1980-as SB produkció meséli el), a klasszikusokból ismert jeleneteket Yuen popposítja újra a maga posztmodernnek is nevezhető koreográfiájával. A finálé pedig fantasztikus. Igen, megy a wire-fu ezerrel, de ezt akkor már ugyanolyan jól (oldschool szemmel→rosszul) csinálta, mint Yuen Woo Ping.
Ahogy Tung Wai, ő is beállításról beállításra dolgozik, olyat, hogy 'coverage' nem ismer. Állítólag nem használtak storyboardot, nehéz elhinni, hogy ezeket a komplex jeleneteket valaki fejből lerendezze. A nyitó akcióból egy rövid snitt (sorrendben):
Ez a részlet tipikus Yuen. A geometria egy rémálom (az utolsó képen a dőléssel majdnem azonos fokban kellett volna tartania a dárdát), de az egész olyan gyors és jól néz ki, hogy nemigazán számít ki merre hajlik. A vágónak esélye sincs máshogy összetennie, ha valami nem stimmel, akkor gyors vágással leplezi a kontinuitás hibáját (Yuen gyenge pontja). Az elrúgott hosszú dárda egyenesen a szemközti fickó felé tart (talán be van drótozva a célszerszám?), éppen odaér a 
fogadóhoz, amikor editál - látjuk, ahogy a penge bevágódik. A kompozíciók egy absztrakt módon felszeletelt japán képregényoldalra emlékeztetnek, amiben a panelek sokszor egybefolynak (jelen esetben a középső,vágás nélküli kép).



A következő nagy Jet/Yuen dobás a MY FATHER IS A HERO, egy modern akció/dráma, 1995 legfaszább hongkongi blockbustere.

* friss Wong Jing-interjú par excellence (kilenc oldal,angolul), amiből megtudhatjuk,hogy a LEGEND-ben is tetten érhető 'moleitau' eredetileg «mo lei tau gau» volt, azaz "mi ez a faszság?", de az utolsó karaktert érthető módon elhagyták.